Vildhäxan svävar fram över fjärdarna

Som bosatt i skärgården kan det vara bra att ha många strängar på sin lyra. - Det är otroligt roligt. Det liknar inte något annat fordon, säger Anna Andersson som kör svävaren Vildhäxan.

Foto: Pär Bäckström

Luleå2008-05-12 06:00
Det var i mars som hon och Anders Innala köpte svävaren, årsmodell -02, från Östersund. Tillståndet att köra fick de för två-tre veckor sedan. Och nu kör de förfallstrafiken åt Luleå kommun. Det handlar bland annat om bofasta pendlare och skolskjutsar.
- Vi trafikerar skärgården, men inte längst norrut mot Råneå, säger Anders Innala.
Han förklarar också att det ligger ett ansvar på dem, att inte köra vid fågelskyddsområden eller där sälar befinner sig.
- Det gäller att välja lämpliga rutter. Ibland måste man göra omvägar, fortsätter han.
Ett måste är alltså goda kunskaper om skärgården. Och gillla även den värsta perioden, när vatten blandas med is.
- Ibland är det som att köra på en heltäckningsmatta. Det glider ingenting, säger Andersson.
Det här gör också att bensinförbrukningen varierar - från 20-25 liter på is till närmare 30 på vatten.
Svävarturerna verkar vara populära. Redan nu har stugägare valt att ta sig ut till stugorna för att där invänta öppet vatten. Hemresorna planeras med egen båt.
- De får en tjuvstart. Det är bästa årstiden i skärgården nu, säger Andersson som även hyr ut boende på Hindersön.
Hon har just fört Lasse Sandström och hunden Sverre till Stallarna från Storbrändön.
Önskar en fördubbling
En kjol på svävaren har lossnat under turen, så det måste fixas till innan det bär av igen.
- Det är vardag den här tiden, säger Innala.
Väl inne i svävaren åker hörlurar med mikrofon på. För när motorerna sätts på är ljudet för högt för vanlig samtalston.
Anders Innala förklarar att Sjöfartverket hade stränga krav på vad som skulle finnas med under turerna.
- Vi slapp att ha en livbåt på släp i alla fall.
Att få köra svävare är få förunnat. Det krävs nämligen ett certifikat.
- Det gäller också att visa på att man tillför någon nytta, fortsätter han.
Prislistan är upplagd efter antal sjömil. Antingen kan man hyra hela svävaren och ta med sig det man vill eller så dela. Totalt ryms fem passagerare:
- Vi kan ta med upp till 500-600 kilo, fortsätter hon och hoppas att andra turistentreprenörer ska använda sig av svärvaren. Något som bidrar till att säsongen kan förlängas.
Anders Innala och Anna Andersson ser bra kommunikationer som en förutsättning för en levande skärgård. De tycker att det skulle vara bra om den bofasta befolkningen fördubblades, liksom antalet företag ute på öarna.
- Vår slogan är "nu lyfter vi på kjolarna", säger Innala och erkänner att det kan uppfattas som lite småfräckt.
Efter provturen är det bara att konstatera - det är en häftig känsla att sväva fram över is och vatten. Att kunna vända på en femöring...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om