Viktigt vägval

Väg 97 mellan Luleå och Boden är den viktigaste investeringen i länsstyrelsens transportplan.

Väg 97 mellan Luleå och Boden är olycksdrabbad. Här vill länsstyrelsen förbättra trafiksäkerheten.   FOTO: Bengt-Åke Persson

Väg 97 mellan Luleå och Boden är olycksdrabbad. Här vill länsstyrelsen förbättra trafiksäkerheten. FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2009-11-07 06:00
Per-Ola Eriksson började presskonferensen med att erbjuda sång. Den sången han ville stämma upp i "Om jag hade pengar", känd för många genom att Jan Malmsjö sjöng den i musikalen Spelman på taket.
Eriksson sjöng inte, men det han ville säga var att om han hade pengar så finns det gott om vägar och järnvägar i länet som skulle behöva förbättras och byggas ut.
Väg 97 i topp
Nu har länsstyrelsen i Norrbotten i länstransportplanen bestämt hur man vill satsa på vägar och järnvägar. Planen är uppdelad i två delar, större projekt och olika pengapotter.
I de stora projekten är en upprustning av riksväg 97 mellan Luleå och Boden den viktigaste säger Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten. Det eftersom vägen enligt länsstyrelsen är den fjärde mest olycksdrabbade vägen i landet.
Satsningen tar cirka 300 miljoner kronor i anspråk.
Satsning i grannlänet
Delar av medlen satsas utanför länet. Det är 20 miljoner kronor som man vill ska gå till en järnvägssnutt vid Dåva industriområde norr om Umeå. Enligt landshövding Per-Ola Eriksson, går spåret på den tänkta förlängningen av Botniabanan. Totalt kostar den investeringen 100 miljoner kronor.
Pengapotterna ska användas till åtgärder för kollektivtrafik och för trafiksäkerhet runt om i länet.
Exempel på det är en satsning på busstation i Haparanda, för tio miljoner kronor. En liten miljon läggs på att göra vägar säkrare genom att göra åtgärder bredvid vägen, ta bort träd och stenar till exempel.
Infrastruktursatsningar kring Pajala och den planerade gruvan där kräver annan finansiering eftersom åtgärderna är för omfattande.
Tre nivåer
Länstransportplanen är beräknad i tre nivåer, 100 procent och 25 procent upp eller ner. Om Norrbotten får den lägsta utdelningen är det delar av investeringen för riksväg 97 som helt försvinner eller kräver annan finansiering.
Naturligtvis anser Per-Ola Eriksson och hans kollegor att länet bör få den högsta utdelningen. I slutet av februari eller början av mars tar regeringen ställning till om länsstyrelsens argumentation för högsta utdelningen på länstrafikplanen håller.
Exempel på satsningar i länstrafikplanenInvesteringar:
Väg 97, Sävast - Boden, 99 miljoner kronor, Södra Sunderbyn - Sävast, 169,5 miljoner kronor och korsningen väg 97, Travbaneleden, 21,4 miljoner kronor
Väg 373 Svensbyn - E4, 28,9 miljoner konor
Hastighetshöjning malmbanan, 17,8 miljoner kronor
Tre satsningar som försvinner vid annat beslut än högsta nivån; väg 99, Karungi - Risudden, 68,5 miljoner kronor, väg 373 förbi Stockbäcken, 42,3 miljoner kronor och E4 - Kallax, söderleden, 19,4 miljoner kronor.
Kollektivtrafikåtgärder längs det statliga vägnätet, 500 000 kronor per år
Åtgärden på gång - och cykelvägar i det staliga vägnätet, 10 miljoner kronor
Källa: Länsstyrelsen i Norrbotten
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om