– Förhandlingarna har pågått i två år, så jag är nöjd med att vi äntligen är i hamn med de båda avtalen. Det här är riktigt bra för den som drabbas av olycka eller sjukdomsfall och det är klok samhällsnytta i att använda sig av varandras resurser på det här sättet, säger räddningsdirektör Mikael Andersson, Luleå kommun.
Transportavtalet innebär att kommunens räddningstjänst kan bistå regionen vid sjuktransporter i svår terräng, exempelvis i väglöst land. Räddningstjänsten har dock inte skyldighet att utföra uppdrag om det krockar med andra insatser.
Avtalet bedöms vara i stort sett kostnadsneutralt. Uppkomna löpande kostnader täcks genom fakturering till Region Norrbotten.
Avtalet för IVPA innebär att räddningstjänsten kan svara på första hjälpen-larm från samtliga stationer och vid behov undsätta hjälpsökande i väntan på att ambulans anländer.
Finansieringen av IVPA-avtalet innebär att Luleå kommun står för kostnaderna för att förbereda personal och utrustning för IVPA, medan Region Norrbotten ansvarar för utbildningsmaterial och ersätter kommunen för kostnader i samband med utförda uppdrag enligt den nationella RVR-taxan.
Förhandlingarna mellan kommunernas räddningstjänster och regionen har varit en långkörare, där målet varit att alla ska ha samma avtal. Enligt uppgift kommer de flesta kommuner nu följa Luleås exempel, men Haparanda och Jokkmokk har meddelat att de inte tänker skriva på avtalet.