Förra veckan godkände Kommunstyrelsen uppdragsbeskrivningen av utvecklingsplanen för Luleå skärgård. Uppgiften att färdigställa utvecklingsplanen har lagts på staben för kvalitet och samhällsutveckling.
I uppdragsbeskrivningen står det att syftet med utvecklingsplanen är att den ska bidra till att skärgården blir tillgänglig för fler människor och att skärgårdens unika miljöer värnas. Utvecklingsplanen ska fokusera på fem olika områden och dessa är: kommunikationer, boende, näringsliv, natur och kultur samt fast och rörligt fritidsliv. Förslag skall tas fram för varje delområde. Tanken är att det ska finnas ett färdigt förslag till hösten. Redan nu håller ett konsultföretaget på att undersöka möjligheterna för kommunen att bygga en bro till Sandön.
Göran Gabrielsson, samhällstrateg på Luleå kommun, säger att Luleåborna önskar att det ska gå tätare turer med båt till befintliga resmål i skärgården.
– Folk är glada över skärgårdstrafiken vi har. Vi har ett system med en båttur per dag. Det innebär att det är svårt att åka ut till Kluntarna över dagen. Man vill ha tätare turer.
En annan knäckfråga är hur fler som inte är skoterförare ska kunna ta sig till skärgården på vintern. Isvägarna hålls öppna av kommunen med stöd från staten. Stödet ligger enligt Gabrielson på runt 800 000 kronor per år. Men i år har isvägen till Hindersön och Storbrändön varit stängd. I planen kan man komma att titta på andra kommunikationsmöjligheter.
– Vi borde kunna ha bättre skoterförbindelser. I någon kommun betalas en kvarts miljon i stöd till en förening som kör folk med skoter, vi skulle gärna hitta något liknande för skärgården här, men det finns ingen skoterförening att ge stödet till.
Det finns andra aktörer som skulle kunna komma på tal för ett samarbete med kommunen om transport, säger han. Det finns också önskemål om fler skoterleder i skärgården men Gabrielson säger att skoterlederna samtidigt måste underhållas och vara säkra.
Samtidigt är problemet med isvägarna fortfarande inte löst.
– Det som gör det problematisk är att det handlar om stora ytor. Man måste ploga brett från början för att de krymper. Vi har provat några år att dra hydrokopter och blåsa bort snön men det funkade inge bra, och vi har prövat att blöta snön för att den ska frysa men då får man dålig is istället. Annars har frågan varit att ploga på tunn is, men det är så stora ytor att man får jobba ihjäl sig, säger han.
Anna Lindh Wikbladh på Luleå kommun säger att det i utvecklingsplanen kommer att utgå från befintlig budget för skärgården.
– Utvecklingen kommer inte med nya pengar. Det handlar om hur vi satsar och prioriterar med det vi har. Eventuellt kan vi komma fram till om det finns behov av att öka ambitionen.