Vigdis köpte bil – som inte går att tanka

Vigdis Söderlund i Luleå ville vara miljömedveten och i framkant. Därför skaffade hon en miljöbil som drivs på biogas. Problemet: den går bara att tanka i Boden.

SE MEN INTE RÖRA. Vigdis Söderlund måste i stället åka sina åtta mil för att tanka.

SE MEN INTE RÖRA. Vigdis Söderlund måste i stället åka sina åtta mil för att tanka.

Foto: Göran Ström

Luleå2015-08-24 06:00

Det var ungefär två månader sedan som Vigdis Söderlund bytte bil åt sitt städföretag. Den hon tidigare hade var för liten.

Säljaren hade en för ändamålet perfekt bil att erbjuda – en Volkswagen Caddy.

– Att den var biogasdriven såg jag inte som ett problem, eftersom jag visste att det fanns en pumpstation i Luleå, säger hon.

Vad hon däremot inte visste var att den anläggningen, som ligger vid Luleå Lokaltrafiks garage bredvid Coop arena, endast är avsedd för kommunens bussar och bilar.

– Jag var helt övertygad om att det gick att tanka här och blev minst sagt förvånad när jag kom hit, säger hon.

För att kunna köra sin bil måste hon nu åka till Boden och tanka. Där finns det enda stället i hela Norrbotten där privatbilister kan tanka bilar med biogas.

– Så för att tanka gas som räcker i 35 mil måste jag åka åtta mil, säger Vigdis och skakar på huvudet. Det känns faktiskt förjävligt

Hennes gasbil funkar så att man tankar den med både gas och bensin. Om gastanken tar slut så går bilen automatiskt igång på bensin – vilket behövs.

– Men bensintanken tar bara 14 liter, så det är ändå problematiskt, säger hon.

Vigdis Söderlund tycker att det är obegripligt att inte en så stor stad som Luleå har en station där privatbilister kan tanka med gas.

– Vi ombeds ju vara så miljövänliga. Kommunen har till och med mätare i stan för att mäta luften i innerstan som är för dålig. Men det är uppenbart att vi inte ska vara miljövänliga i innerstan.

NSD träffar Vigdis vid den pumpstation som står där – men som hon inte får nyttja. En lapp är tydligt placerad där det står att den endast gäller kommunala fordon. Därför är det bara att lydigt sätta sig i bilen och köra åtta mil för att tanka upp den.

– Det är ett helvete rent ut sagt. Och jag kan väl inte vara ensam i Luleå om att ha en gasbil. Vi borde vara fler som befinner oss i samma situation.

Läget är så jobbigt att hon har funderat på att göra sig av med bilen.

– Men dels tror jag att den är ganska svårsåld av nämnda skäl – dessutom trivs jag så bra med den. Den är perfekt – förutom att den inte går att tanka i Luleå.

I Boden förädlar kommunen gas från Svedjans biogasanläggning, en produktion som motsvarar 700 000 liter bensin. Enligt kommunens hemsida nyttjas gasen, som tankas vid A8-området, av cirka 130 kommunala tjänstefordon och 100 privata fordon.

I Luleå togs ett politiskt beslut för fyra år sedan att satsa på biogas för kommunens fordon.

Gasen utvinns vid Uddebo och tankningsstationen kom igång nu under sommaren. Först till hösten planeras en invigning.

– Förutsättningarna var ju att gasen skulle täcka kommunens bussar och bilar, så den volym vi utvinner är avsett för det, säger Hans Moberg, kommunens projektledare.

Så gasen räcker inte till privatpersoner?

– Jag vet att privatpersoner har velat komma in. Bland annat har taxibranschen diskuterat det. Det finns säkert många intressenter, men då krävs det ett nytt politiskt beslut, säger Moberg.

Moberg hoppas att kommunen ska få ut mer gas än planerat vid sin anläggning, vilket skulle kunna innebära att privatbilister i framtiden får tanka vid kommunens anläggning.

– Än så länge är mängden privatbilister liten så de kanske kan täckas in.

Boden är i dag det enda stället i Norrbotten där privatbilister kan tanka med gas. Nästa stad som erbjuder tjänsten är Skellefteå. Därefter Sundsvall.

Fakta

Bilar som drivs med biogas

Flera av Luleå kommuns bilar och bussar drivs i dag på biogas, som är världens renaste bränsle. Det tillför nästan inga växthuseffekter alls. Jämfört med bensin och diesel är utsläppen av koldioxid upp till 90 procent lägre med biogas och cirka 25 procent lägre med naturgas.

I dag finns 156 publika gastankställen i Sverige – de allra flesta i södra Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!