"Vi ska matstrejka"

"Kärlek är att vilja någons positiva utveckling" står det på kylskåpet i Lillstrandskolan.Fritidspedagog Göran Mahrs kan inte se någon önskan om en positiv utveckling i beslutet att flytta lärmiljön för barn med adhd och social problematik till Örnässkolan.

”Vad innebär inkludering? Att flytta till Örnässkolan innebär katastrof för våra elever och deras föräldrar”, säger fritidspedagog Göran Mahrs. Läraren Sandra Nilsson, längst till vänster, och socialpedagogen Carola Vånsjö håller med.FOTO: Bengt-Åke Persson

”Vad innebär inkludering? Att flytta till Örnässkolan innebär katastrof för våra elever och deras föräldrar”, säger fritidspedagog Göran Mahrs. Läraren Sandra Nilsson, längst till vänster, och socialpedagogen Carola Vånsjö håller med.FOTO: Bengt-Åke Persson

Foto: Bengt-Åke Persson

LULEÅ2009-10-21 06:00
I lördagens NSD berättade Margie Söderqvist, rektor för Lillstrandskolan, om elevernas stora oro för flytten. Den tar sig uttryck i utåt-agerande. Personal och elever har utsatts för hot och våld den senaste tiden. En elev har till exempel slagit en lärare på benet med en golvlampa.
För mycket stimuli
Göran Mahrs berättar om det som han tycker förödande beslutet att flytta verksamheten i Lillstrandskolan, som sedan sex år tillbaka är inrymd i Hertsö vårdcentrals lokaler, till det som har varit fritidsgården Basunens lokal i Örnässkolan.
- Här har vi 14 rum och en miljö som innebär lugn och ro. Om en elev blir förbannad kan han gå ut. På Örnässkolan ska vi ha två rum och där finns alldeles för mycket stimuli. Om en av våra elever går ut kan han stöta på till exempel rökande elever och haka på det. Där lockar också affären och mycket annat. Här finns ingen negativ yttre påverkan, säger han.
Jobbiga elever
På Lillstrandskolan går sju elever från år fyra till år nio. Antalet anställda är fyra - två lärare, en so-
cialpedagog och en fritidspedagog. Lokalerna kostar 255 000 kronor per år.
- Landstingets hyra är lägre än kommunens hyror. Och för varje elev som vi lyckas hjälpa till en bra framtid sparar vi in minst tio årshyror. Ingen förstår hur jobbiga elever det handlar om. De blir till exempel väldigt lätt aggressiva. Det är inga dumbommar, men de har adhd och social problematik, säger Göran Mahrs.
- De tappar väldigt lätt fokus, säger läraren Sandra Nilsson.
- Ja, det behövs bara att någon tittar in genom fönstret så är allt fokus borta, säger Göran Mahrs.
Ska inkluderas
Det är barn- och utbildningsnämnden som har beslutat att Lillstrandskolan och två andra liknande verksamheter - Oasen och Daggkåpan för autistiska barn - ska inkluderas i den vanliga skolan.
Göran Mahrs visar en riskbedömning som barn- och utbildningsförvaltningen låtit göra gällande flytten av Lillstrandsskolans verksamhet till Örnässkolan. Den omfattar ett antal olika punkter och tre olika riskgrader. Inte på någon punkt har den högsta riskgraden markerats.
Göran Mahrs och Sandra Nilsson skakar på sina huvuden. De har svårt att ta riskbedömningen på allvar.
Inte tillfrågade
Göran Mahrs har 25 års erfarenhet av arbete med adhd- och so-
cialproblematik.
Han säger:
- Verksamheten kommer inte att fungera på Örnässkolan.
Sandra Nilsson, med tio års erfarenhet av problematiken, håller med.
Göran Mahrs säger med en liten glimt i ögat men samtidigt upprört.
- Vi tänker inte flytta! Vi ska matstrejka!
Sedan lägger han till:
- Man är beredd att lägga ner hur mycket energi som helst på de här eleverna. Nu är andra beredda att rasera allt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om