"Vi kommer att finna en lösning"

Ingen högbro och inga tunnlar. Banverket avför flera alternativ för Norrbotniabanans dragning till Luleå, men Östra Storheden finns fortfarande med i en av bankorridorerna.- Vi för en dialog med kommunen och kommer att finna en lösning, säger utredningsledaren Malin Fahller.

De blå fälten visar de alternativ till infart som Banverket fortfarande utreder. Röda pilar och grå fält är slopade alternativ.

De blå fälten visar de alternativ till infart som Banverket fortfarande utreder. Röda pilar och grå fält är slopade alternativ.

Foto:

LULEÅ2008-09-22 06:00
Den sträckning som helt avförs är den där Norrbotniabanan skulle dras förbi Kallax flygstation och på en lång högbro via Sandön och över Svartön in till Luleå.
Tre alternativ
Det skulle ha blivit en storslagen entré till Luleå över Sveriges längsta bro och med seglingsfri höjd också för de största handelsfartygen. Prislapp: cirka 1,4 miljarder kronor.
- Längst, dyrast och skulle göra för stort intrång på Sandön. Det finns även svårigheter med att få in järnvägen vid oljehamnen, säger Malin Fahller.
Kvar finns nu tre infartsalternativ: över Gråsjälfjärden via Gråsjälören eller över Hamnholmen.
- Vi har slopat högbroalternativen och tunnelalternativen. Kvar finns alternativet med öppningsbar bro i korridoren över Hamnholmen och fast bro över Gråsjälören. Den fasta bron ska dock medge fri höjd för fritidsbåtar, säger Malin Fahller.
Det är bara i Hamnholmsalternativet som anslutningen till Kallax flygstation finns.
Dialog med kommunen
Det östra alternativet följer E 4 och ger en infart via Notviken. Samtliga utredningskorridorer har nu smalnats av, men den östra går fortfarande över Östra Storheden, det nya handelsområdet där Bauhaus planerar bygga.
Banverket ser dock inga problem för det området.
- Vi för en dialog med kommunen och kommer att hitta en lösning. Vi har valt snävare kurvradier för att gå förbi området även om det begränsar hastigheten, säger Malin Fahller.
I maj nästa år ska infartsutredandet vara klart. Då har Banverket valt vilken väg den kommande kustnära järnvägen kan komma att få in till Luleå central.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om