"Vi har satsat på det estetiska"

Brobygget på Storheden rullar på. I oktober står den nya bron över Storhedsvägen klar och ska säkra övergången för cyklister, fotgängare och skoterförare.

Herman Ragnarsson, HÖ Allbygg, och Curt Hägglund från tekniska kontoret, vid platsen där den nya bron för cyklister, fotgängare och skoterförarer ska byggas över Storhedsvägen. Foto: PIA HANZI

Herman Ragnarsson, HÖ Allbygg, och Curt Hägglund från tekniska kontoret, vid platsen där den nya bron för cyklister, fotgängare och skoterförarer ska byggas över Storhedsvägen. Foto: PIA HANZI

Foto: Pia Hanzi

LULEÅ2008-08-06 06:00
Det blir en träbro på betongfundament istället för en metallbro.
- Vi tänkte om, säger Curt Hägglund, projektledare i Tekniska kontoret.
Kommunen har under många år funderat på en lösning vid infarten till Storheden från Luleåhållet. Någon form där de mer oskyddade trafikanterna inte ska behöva korsa den flitigt trafikerade Storhedsvägen, här passerar 12 000 bilar varje dygn.
Nu byggs alltså en 50 meter lång och tre och en halv meter bred bro över vägen.

De tre betongfundamenten som ska bära bron finns redan på plats.
Bron ska vara upplyst, utrustad med lanternor.
- Vi har satsat på det estetiska. Omgivningen ska vara upplyst om kvällarna, ungefär som vid infarten till Luleå i Bergnäset där klipporna lyses upp på kvällen.

Sten ska pryda fundamenten men det ska också finnas kvar grönområden med bland annat tallar. Det ska vara säkert och vackert.
Företaget som tillverkar träbron gör det på plats i två sektioner. Därefter ska bron monteras på plats vid midnatt så att trafiken störs så litet som möjligt.
Högt grundvatten
Ett problem under brobygget har varit att grundvattnet ligger väldigt högt.
- Det ligger mycket högt och det är en sänka där bron sätts. Vi måste pumpa upp vattnet och har jobbat intensivt med att sänka grundvattennivån, säger Herman Ragnarsson, platschef hos entreprenören HÖ Allbygg. För att kunna pumpa upp vattnet har entreprenören tvingats borra brunnar.
- Vi har säkert haft sex brunnar här under byggtiden.
Brobygget har pågått sedan tidigt i somras och vållat viss irritation hos en del trafikanter.

Sänkt hastighet, farthinder och en tillfällig lösning för cyklister och fotgängare samt arbete mitt i trafiken har gjort jobbet besvärligare.
- Det här är ju vår arbetsplats så man tycker att fartbegränsningen borde respekteras. Det har inte gått en dag utan att vi har haft skyltar stulna och har brutit loss farthindren. Det är olagligt och det kostar en massa pengar. Vi måste sänka hastigheten av säkerhetsskäl.

Den nya vägen från Storheden till Öhemmandets industriområde börjar också ta form. Också den vägen blir klar i oktober och den innehåller också en speciell väg för cyklister, fotgängare och skotrar.
Nästa år bygger kommunen en helt ny cykelväg från Storheden till Notviken. Den ska gå parallellt med Storhedsvägen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om