"Vi flyger om det går att flyga"

Ambulanshelikoptern kunde inte lyfta på grund av dåligt väder. Det var 100 meters sikt och isbildning.
- Om det går ett larm om hjärtinfarkt i Pajala då flyger vi om det går att flyga, säger Per Marcusson, narkosläkare och ansvarig för ambulanshelikoptern.

Ambulanshelikoptern kunde inte lyfta från Gällivare på grund av dåligt väder.FOTO: Hans Sternlund

Ambulanshelikoptern kunde inte lyfta från Gällivare på grund av dåligt väder.FOTO: Hans Sternlund

Foto: Hans Sternlund

LULEÅ2012-12-06 05:30

Det är alltid piloten på ambulanshelikoptern som tar beslutet om vädret tillåter flygning.

- Vi är helt beroende av att kunna se marken. Det är mycket svårare att flyga helikopter i dåligt väder än ett flygplan. Det är den bistra verkligheten. En del blir väldigt upprörda när en helikopter inte kan flyga, säger Per Marcusson och fortsätter:

- Man måste ha en stark ambulansorganisation, vi är bara en liten kugge i det stora hela. Vi kan inte lösa alla problem.

Mindre än 90 minuter
Det tar ungefär 20 minuter att flyga från Gällivare, där länets enda ambulanshelikopter är stationerad, till Pajala. Därifrån tar det sedan en timmes flygning Sunderby sjukhus.

- Får man en propp i hjärtat och har man mindre än 90 minuters transporttid till Sunderbyn, så är det dit man ska, säger Per Marcusson.

Men det finns också larm som ambulanshelikoptern inte skickas ut på.

- I bland är det så att vi inte åker fastän patienten vill, det kan vara ett benbrott i fjällen. Åker vi på ett sådant larm är vi inte tillgängliga om det kommer ett allvarligare. Vi måste göra prioriteringar, säger Per Marcusson.

Lex Maria
Thomas Schimke, medicinskt ansvarig läkare på Pajala vårdcentral, tycker det är viktigt att frågan utreds enligt Lex Maria.

Han var i tjänst den aktuella kvällen.

- Det är mycket som tyder på att det var hjärtat och då behövde patienten komma till en kardiolog. Det måste finnas smidigare lösningar och snabba på sjuktransporterna till Sunderbyn, säger han.

FaktaAmbulanshelikoptern

µ Länets enda ambulanshelikopter är placerad i Gällivare och är en av Sveriges modernaste.

µ Helikopterverksamheten klarar ungefär 80 procent av de uppdrag som tilldelas, uträknat på årsbasis. Under sommaren är den siffran uppe i nästan 100 procent medan den här årstiden betraktas som den sämsta, då sjunker genomförandegraden till 60-70 procent.

µ Helikoptern används till två olika uppdrag:

1. Primära uppdrag: patienter som skadats ute naturen eller i trafikolycka.

2. Sekundära uppdrag: patienter som kommer till sjukhus eller vårdcentral och behöver förflyttas.

µ Båda typerna av uppdrag kan klassas i angelägenhetsgrad:

Prio 1-larm kräver omedelbart handläggning och utgör cirka 30 procent av uppdragen.

Prio 2-larm är inte lika akuta och utgör 70 procent av uppdragen.

µ Det görs ungefär 600 flygningar per år med ambulanshelikoptern. Antalet flygningar ökar för varje år.

µ En specialistutbildad läkare, en sjuksköterska och två piloter följer med varje flygning.

Källa: Norrbottens läns landsting

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om