Det är alltid piloten på ambulanshelikoptern som tar beslutet om vädret tillåter flygning.
- Vi är helt beroende av att kunna se marken. Det är mycket svårare att flyga helikopter i dåligt väder än ett flygplan. Det är den bistra verkligheten. En del blir väldigt upprörda när en helikopter inte kan flyga, säger Per Marcusson och fortsätter:
- Man måste ha en stark ambulansorganisation, vi är bara en liten kugge i det stora hela. Vi kan inte lösa alla problem.
Mindre än 90 minuter
Det tar ungefär 20 minuter att flyga från Gällivare, där länets enda ambulanshelikopter är stationerad, till Pajala. Därifrån tar det sedan en timmes flygning Sunderby sjukhus.
- Får man en propp i hjärtat och har man mindre än 90 minuters transporttid till Sunderbyn, så är det dit man ska, säger Per Marcusson.
Men det finns också larm som ambulanshelikoptern inte skickas ut på.
- I bland är det så att vi inte åker fastän patienten vill, det kan vara ett benbrott i fjällen. Åker vi på ett sådant larm är vi inte tillgängliga om det kommer ett allvarligare. Vi måste göra prioriteringar, säger Per Marcusson.
Lex Maria
Thomas Schimke, medicinskt ansvarig läkare på Pajala vårdcentral, tycker det är viktigt att frågan utreds enligt Lex Maria.
Han var i tjänst den aktuella kvällen.
- Det är mycket som tyder på att det var hjärtat och då behövde patienten komma till en kardiolog. Det måste finnas smidigare lösningar och snabba på sjuktransporterna till Sunderbyn, säger han.