Hon kikade på kläder med sonen Neo Vesterlund, 10, i en av Smedjans butiker. De har tänkt åka utomlands nästa år och har därför prioriterat ned julen.
– Om man pratar med barnen så förstår de, säger Helena Vesterlund.
Barnfamiljerna satsar stort
Barnfamiljer är den kategori som spås lägga mer pengar på julklappar i år, än övriga. Enligt en undersökning som TNS Gallup har gjort för Nordeas räkning väntas barnfamiljer i genomsnitt lägga 4 000 kronor på julklappar, vilket är 400 kronor mer än i fjol. Generellt planerar svensken att lägga cirka 3 200 kronor på julklappar.
Helena Vesterlund tycker att det är en hysteri kring julen.
– Alla pratar om julklappar och pengar hit och dit. Det blir en sådan hets, och det är ju inte det julen handlar om.
Är det svårt att stå emot?
– Nej, jag tycker inte det. Man får bara bestämma sig för att inte ge sig in i det där. Mina barn börjar bli så stora att det är oftast en grej som de önskar sig. Min dotter ville ha en surfplatta som kostar 2 500 kronor... Vi har ju redan en i familjen! Men då är det kompisar som fått någon, och så vidare. Men jag säger åt barnen, ut och idrotta! Rör på er, säger hon.
Människohjälp som julklappstips
I Smedjan stod elever från årskurs två på Entreprenörsgymnasiet och samlade in babykläder. De driver ett UF-företag.
– Vi ska göra babykit och skicka det till ett sjukhus i Ghana, säger Manda Sundvall.
Babykläderna går att köpa som ett gåvobevis till exempelvis en god vän. Det är en alternativ form av julklappar där man hjälper någon annan människa.
– Det blir mer vanligt att man vill engagera sig och ge bort något som betyder något, säger Charlotta Boman.