Ombudsman Bidebo tycker sig inte se att anmälningarna ökar, inte heller mängden hat eller hot.
– Visst kan det bli obehagliga situationer, men så är ju fallet i alla kontaktyrken.
NSD har skrivit om Helena Wikström Roslin som upplevde sig bli dåligt bemött när hon åkte in med sin födande katt under nyår, något hon också berättat om på Facebook. Det inlägget delades 5600 gånger och kommenterades av hundratals. Att kritik mot veterinärmottagningar ofta hamnar i social media är något man får ta, menar veterinärförbundets Torbjörn Bidebo.
– Det går ju inte att hantera, det finns bara där och är inget vi kan styra över.
Om man tycker att någon i djurhälsopersonalen brustit i sin yrkesutövning kan man anmäla det till Ansvarsnämnden för djurens hälsa och sjukvård.
– Men här tittar vi bara på det rent medicinska, inte hur man blivit bemött eller så, berättar Annelie Svensson på Ansvarsnämnden.
Om nämnden anser att personen brustit i sin yrkesutövning kan det leda till en erinran eller en varning. Är man missnöjd med annat än det rent medicinska är det Konsumentverket via Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som gäller.
– Dit kan man anmäla, och det händer att folk gör det. Ofta handlar det då om kommunikationen man mötts av, eller att man har åsikter om priset, säger Torbjörn Bidebo.
Finns det något ni från förbundet anser djurägare borde ha mer koll på?
– Försäkringsfrågan. Vad ingår och vad ingår inte? Det är jätteviktigt att veta.