Det hängivna bilintresset föddes redan i barndomen. 62-årige Nils-Erik Mattila minns när en granne på Skurholmen bjöd kvarterets ungar på ett provåk i sin nya "amerikanare".
– Jag måste ha varit sex-sju år gammal. Grannen hade köpt Ford Custom som gjorde stort intryck. Det var i det ögonblicket som jag lärde mig att uppskatta mullret från en V8-motor.
I dag äger han tillsammans med frun Barbro Nyberg Mattila så många veteranbilar att han måste garderar sig.
– Det borde vara 17-18 stycken. Tror jag.
I korsningen Magasinsgatan - Skomakargatan, bakom den nuvarande brandstationen, låg fram till i mitten av 1970-talet en bensinmack.
Kvarlämnade betongklumpar avslöjar bensinpumparnas position i hyreshusets ena hörn.
– Här bor jag, säger Nils-Erik Mattila när han låser upp dörren till sitt andra hem en våning nedanför.
Förr i tiden fanns mackens bränsletankar och en begravningsbyrås kistlager i lokalen. I dag har den förvandlats till varje bilmekanikers våta dröm.
I garaget trängs sju veteranbilar. I ett hörn står en Cadillac från 1913 och väntar på sin tur.
– Jag har en kompis som brukar kalla mig Fantomen. Han tycker att det är en passande namn eftersom jag alltid håller till i "dödskallegrottan", säger Nils-Erik Matti och brister ut i ett skratt.
Det var den legendariske biltillverkaren Henry Fords son Edsel (1893-1943) som skapade det amerikanska bilmärket Mercury.
Tanken var att modellen skulle fylla tomrummet mellan Fords allemansbilar och företagets lyxmodell Lincoln.
Namnet och logotypen hämtades från den romerske guden Mercurius som beskyddar handel och köpmän.
Den klassiska bilmodellen syns i filmer som Ung rebell med James Dean, American Graffiti och Grease. En 1949 Mercury Convertible lär ha byggts om till en Batmobile till TV-serien Batman.
Bilmärket började tillverkas 1939. Det sista exemplaret rullade ut ur fabriken den 4 januari 2011.
Läs mer: Det våras för vrålåket (maj 2017)
Läs mer: Unika lyxbilen - "Mycket hantverk (april 2018)
Läs mer: Oves dröm gick i uppfyllelse (september 2018)
Under fredsåret 1946 gick bilfabrikerna i USA för högtryck för att stilla den nya världens längtan efter frihet.
Till Sverige exporterades inte många fordon, men med hjälp av sina goda kontakter lyckades konsul Hermansson på det amerikanska konsulatet i Stockholm att komma över en nytillverkad fyradörrars Mercury Town Sedan.
– 2004 fick jag köpa bilen som bara haft fyra ägare. Den har gått 10 000 mil och hade i flera år stått i ett garage. Jag fick börja med att helrenovera motorn. Det har varit många bakslag under arbetet. När jag äntligen fick i gång den häromdagen gick grenrörspackningen sönder, berättar Nils-Erik Mattila.
Han har jobbat på SSAB under nästan hela sitt arbetsliv, men numera är Nils-Erik Mattila deltidspensionär.
Två dagar i veckan söker han sig ned i "dödskallegrottan". Han uppskattar att cirka 400 arbetstimmar har ägnats åt klenoden från 1946.
– Jag gillar mest äldre bilar som mullrar och har de här runda, bulliga formerna. Det är bilar med vackra linjer. Har du sett att den här Mercuryn har dubbla kromlister längs sidorna? Dagens bilar måste gå fram och läsa på fronten för att få reda på vilket märke det är. Alla ser ju likadana ut.
Motorn har 100 hästkrafter. Växellådan är manuell med tre växlar som styrs från en spak på ratten.
När premiärturen ska äga rum är inte bestämt än. Först måste grenrörspackningen åtgärdas.
– Jag vet inte hur lång tid det kommer att ta, men det gäller att inte förlora hoppet. Jag brukar citera en före detta ordförande för Norrbottens motorhistoriker som alltid sa att "det här är en hobby som kostar blod, svett och stålar".