Vattenkraftskatt betalar banbygget?
Näringslivet i Norrbotten och Västerbotten har inget intresse av att medfinansiera Norrbotniabanan utöver banavgifter. Norrbotniabanan AB föreslår i stället finansiering via skattemedel från vattenkraften i de båda länen.
Inte ensamma
Näringslivet i de två nordliga länen är inte ensamma om den inställningen till medfinansiering. Under mötet redovisades en genomgång av ett flertal projekt i den nationella transportplanen. Inte i något fall har näringslivet engagerat sig i överenskommelser om medfinansiering av allmän infrastruktur.
Bristande intresse
I brist på intresse från näringslivet lade Norrbotniabanan AB fram ett finansieringsförslag där pengar hämtas ur den skatt som vattenkraften betalar i de två nordliga länen.
Nu är skatten 725 miljoner kronor per år, men föreslås nu höjas till 1,2 miljarder kronor.
- Dessa skatter borde enligt vår mening kunna räknas som medfinansiering från näringslivet på samma sätt som trängselskatten, säger Gusten Granström, Norrbotniabanans vd.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!