Vattenkraftskatt betalar banbygget?

Näringslivet i Norrbotten och Västerbotten har inget intresse av att medfinansiera Norrbotniabanan utöver banavgifter. Norrbotniabanan AB föreslår i stället finansiering via skattemedel från vattenkraften i de båda länen.

LULEÅ2010-04-17 06:00
Det var vid ett möte mellan företrädare för näringslivet, regeringen och Trafikverket som det framkom att näringslivet inte har något intresse av att medfinansiera Norrbotniabanan.
Inte ensamma
Näringslivet i de två nordliga länen är inte ensamma om den inställningen till medfinansiering. Under mötet redovisades en genomgång av ett flertal projekt i den nationella transportplanen. Inte i något fall har näringslivet engagerat sig i överenskommelser om medfinansiering av allmän infrastruktur.
Bristande intresse
I brist på intresse från näringslivet lade Norrbotniabanan AB fram ett finansieringsförslag där pengar hämtas ur den skatt som vattenkraften betalar i de två nordliga länen.
Nu är skatten 725 miljoner kronor per år, men föreslås nu höjas till 1,2 miljarder kronor.
- Dessa skatter borde enligt vår mening kunna räknas som medfinansiering från näringslivet på samma sätt som trängselskatten, säger Gusten Granström, Norrbotniabanans vd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om