– Min son och flera av mina grannar har fått punka. Hela midsommarhelgen har folk stått längs vägen och bytt däck, säger Harry Palo, boende i Örarna.
Robin Niemi arbetar med däckservice på Nordiska Bil i Luleå. Han kan bekräfta att "punkaepidemin" är utbredd.
– Bara en timme efter att vi hade öppnat på måndag morgon hade det redan kommit in tre bilar som fått punka mellan Persön och Bensbyn. Folk är förstås arga. Det här är grov sten som skär sönder däcken, och det är inte alltid det går att repa, säger han.
Det handlar om ett så kallat bärlager, som består av 35 mm stort grus av bergkross från Rutvikstäkten. Det lades ut förra veckan inför att vägen ska asfalteras. Vägarbetet mellan Persön och Bensbyn påbörjades förra året och utförs av Asfaltbeläggningar i Boden på uppdrag av Trafikverket. Roger Engström, platschef på Asfaltbeläggningar, säger att gruset är vasst, men inte vassare än normalt.
– Det blir alltid några punkteringar vid den här typen av arbeten, det kan man inte undvika. Men om alla hade bra däck och höll hastigheten skulle de flesta bilister klara sig, säger han.
Den som har drabbats av punktering vid ett vägarbete kan skadeanmäla till Trafikverket. Roland Andersson, projektledare på Trafikverket, fick in samtal om punkteringarna redan förra veckan. Men han tror inte heller att det är något fel på det grus som lagts ut mellan Persön och Bensbyn.
– Det här händer då och då. Stenarna är av en sort som vi normalt använder.
Varför måste gruset vara så vasst?
– Vi använder krossat berg för stabilitetens skull. Rundare stenar är i princip oanvändbara eftersom att de rör sig så lätt.
Roland Andersson håller med Asfaltbeläggningar om att det är upp till bilisterna själva att vara aktsamma. Men enligt Harry Palo, boende i Örarna, räcker inte det.
– Det finns inga alternativ för oss som bor här ute i byarna. Vill man vara vara säker på att slippa punktering får man stanna hemma helt enkelt, tills vägen är färdig, säger han.