Varumärkesexperten: Så mycket är Mello värt för Luleå

Arrangemanget av Melodifestivalen kostar Luleå kommun två miljoner kronor. Väl investerade pengar, anser varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon.
– Mellon är en av de sista lägereldarna som förmår att samla stora delar av svenska folket. Den skapar både kortsiktiga och långsiktiga värden, säger han.

Melodifestivalen har gästat Luleå tidigare. Här en bild från senast det begav sig, i februari 2020.

Melodifestivalen har gästat Luleå tidigare. Här en bild från senast det begav sig, i februari 2020.

Foto: Petra Älvstrand / Frilans

Luleå2025-01-30 00:01

Nyheten i korthet

  • Luleå kommun har investerat två miljoner kronor för att arrangera Melodifestivalen, en kostnad som varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon anser vara väl investerade pengar.
  • Arrangemanget skapar både kortsiktiga och långsiktiga värden för Luleå, inklusive stora skatteintäkter och ökad synlighet i olika kanaler, exempelvis artisternas sociala medier, enligt Turner Olovzon.
  • Trots kostnaden för arrangemanget, anser Turner Olovzon att kommunen kommer att få tillbaka sina pengar flerfalt, tack vare de värden som Melodifestivalen tillför staden och dess invånare.

2020 var senaste gången som Luleå stod som värd för en deltävling i Melodifestivalen. 

I höstas kom beskedet att det var dags igen. Kultur- och fritidsnämndens budget förstärktes med två miljoner kronor, vilket beräknas vara notan för arrangemanget.

Birgit Lind, evenemangsansvarig vid Luleå kommun, uppger att förberedelserna flutit fläckfritt så här långt.

– Allt har gått bra och vi kommer att hålla budgeten, säger hon.

undefined
Birgit Lind, evenemangsansvarig Luleå kommun.

Den största kostnaden gäller arrangemanget "Melfest på stan", där kommunen tar på sig att ordna ett gratisevenemang med fokus på barn. Det kommer att hållas i Luleå energi arena på lördagen. Kostnaderna består bland annat i en projektledartjänst, hyra av arenan och att ställa i ordning en scen med ljus, ljud och annan teknik.

Resterande kostnader för kommunen består av de två avtal som man tecknat med SVT:s arrangör Live Nation och Luleå Hockey, som i egenskap av arenauthyrare får extra kostnader.

Andra, mindre poster, är marknadsföring och kommunikation. 

undefined
En uppskattad fest kommer till stan. Melodifestivalen skapar stolthet och värden för Luleåborna, enligt varumärkesexperten. Den här bilden togs 2020 i Coop Norrbotten arena.

Biljettintäkterna från de tre föreställningarna (genrep på fredag kväll, matiné på lördag eftermiddag och liveshowen på lördag kväll) går huvudsakligen till Live Nation, som också har hela ansvaret för biljettförsäljningen.

– När det gäller avtalet med Live Nation kan man ta ett mindre eller ett större paket. Vi tog det mindre eftersom vi ville hushålla med pengarna. Det som skiljer är att man inte får lika mycket biljetter, säger Birgit Lind.

Arrangemanget har fått positiv respons från Luleåborna, konstaterar hon.

– Otroligt vilken pepp alla vi som jobbat med detta har mötts av. Folk bryr sig verkligen, och vi ser det här som en väldigt bra grej för Luleå som stad.

undefined
"En av de sista lägereldarna som förmår att samla stora delar av svenska folket". Så betecknar varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon Melodifestivalen, ett arrangemang som han anser skapar stora värden för Luleå som stad.

Det håller Niklas Turner Olovzon, varumärkesexpert och författare med rötterna i Norrbotten, med om.

– Mellon är hårdvaluta i dagens alltmer fragmentiserade mediesamhälle. Det är en av de sista lägereldarna som förmår att samla stora delar av svenska folket, tillsammans med idrotten. Mellon samlar familjer och når många målgrupper. Genomslaget är stort både på riksnivå och på lokal nivå.

Han fortsätter:

– Trots att arrangemanget är ambulerande och går runt mellan ett visst antal städer i ett visst intervall har man lyckats behålla magin. Det upplevs fortfarande som en stolthet bland kommuninvånarna.

undefined
Luleå får en möjlighet att visa upp sig för hela landet med miljöer och företeelser som staden bjuder på. Här isbanan runt centrum, en säker vinterattraktion.

Arrangemanget är en vinstlott för kommunen på flera olika sätt, anser Niklas Turner Olovzon.

– Det tillför ett värde för Luleåborna och näringslivet, och det drar in stora skatteintäkter till kommunen. Sedan finns det mer långsiktiga värden i att spotlighten riktas mot Luleå under en vecka. Stan får synas i flera olika kanaler, bland annat i artisternas sociala medier där förberedelser, miljöer och kanske även företeelser i kommunen visas upp. Jämfört med annan krystad marknadsföring som kommunerna försöker sig på för att göra sig kända står Mellon i särklass.

Vilket är det största värdet?

– Det finns på hemmaplan. Stoltheten hos invånarna. Den förenande kraft som arrangemanget blir i kommunen, och de intäkter det skapar.

Hur mycket är arrangemanget värt, går det att säga en summa?

– Det är svårt, men man kan slå fast att om kommunen investerat två miljoner så får man igen pengarna flerfalt i alla fall, säger Niklas Turner Olovzon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!