Slår larm om fler trafikköer på Storheden

Nu varnar flera transportföretag för framtida trafikstockningar på Storheden handels- och industriområde. "Problemet är akut", säger vd Malin Öhrlund.

Nu agerar Malin Öhrlund för att komma till rätta med en allt besvärligare trafikssituation på Storheden i Luleå och pekar på tre problemområden.

Nu agerar Malin Öhrlund för att komma till rätta med en allt besvärligare trafikssituation på Storheden i Luleå och pekar på tre problemområden.

Foto: Josefin Wiklund

Luleå2021-03-14 06:00

Det var i oktober förra året som tre aktörer på Storhedens industriområde tog initiativ till en egen utredning av den pressade trafiksituationen. Förutom Öhrlunds åkeri handlar det om Wist last & buss samt Norrlandsjord & miljö.

Företagen höjer ett varningens finger för att framtida nyetableringar kan innebära en ökad belastning i trafiken i handelsområdet när fler tunga transporter, speciellt i rusningstrafik, kan medföra längre bilköer. 

Utredningen pekar på tre problemområden.

Makadamvägen bedöms inte vara anpassad för att klara in- och utgående tung trafik, speciellt med tanke på att ytterligare ett transportföretag (Kyl & frysexpressen nord) planerar att etablera sig i området. Vägen är helt enkelt för smal.

– Här måste något göras snabbt. Vägen är inte byggd för att klara dagens långa ekipage, säger Malin Öhrlund.

Korsningen Gamla Karlsviksvägen– Storsandsvägen är inte anpassad för tung trafik.

– Våra chaufförer väljer hellre en omväg, men det är ingen hållbar lösning med tanke på miljön. Korsningen är snäv, sikten dålig och trafikbelastningen för hög. En bättre lösning vore om det byggdes en ny påfart från industriområdet direkt ut till E4, anser Malin Öhrlund. 

Rondellerna på Storheden behöver anpassa för framtidens fordon.

– Rent generellt måste Luleå kommun se över trafiksituationen på Storheden, där tung trafik och persontrafik ska passera på ett smidigt sätt. Dagens rondeller är inte anpassade för långtradare. Tyvärr är det många däck som har körts sönder mot kantstenar. Här behövs åtgärder speciellt med tanke på att framtidens långtradare kommer vara ännu längre, bortemot 36 meter långa. Sådana finns redan i trafik i bland annat Finland, tillägger Öhrlund.

I början av februari uppvaktade representanter för företagen Luleå kommun och säger sig vara nöjda med gensvaret i byggdialogen.

Frida Lindberg, till förordnad planchef på Luleå kommun, lovar att bereda ärendet, utan att i det här skedet ge några löften om åtgärder.

– Vi förstår att det finns en problematik när den tunga trafiken måste trängas med persontrafiken på Storheden. Det är inte klart än, men det kan bli aktuellt med en utredning. För Luleå kommun är det transportintensiva näringslivet som finns på Storheden viktig. Vi vill gärna tillgodose deras behov, men jag kan inte i dag ge något svar på hur problemen kan lösas.

Karta: Makadamvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!