Våren är här - med högtryck i verkstan

Sportbilars sommardäck på glänsande fälgar är lika tydliga vårtecken som tussilago.Unga bilägare, främst killar, är mest ivriga att få byta till sommardäck.- De har bråttom! De vill ju ha på sina fälgar direkt det blir vår, säger Kurt Lindberg, platschef på Däckia i Luleå.

"Däckia i Luleå är ett ställe som kommer att få besök snart", säger Hans Karlsson, Arbetsmiljöverket. FOTO: Göran Ström

"Däckia i Luleå är ett ställe som kommer att få besök snart", säger Hans Karlsson, Arbetsmiljöverket. FOTO: Göran Ström

Foto: Göran Ström

LULEÅ2009-04-17 06:00
När våren kommer blir det högsäsong för däckverkstäderna. Utöver unga bilägare så är det pensionärer som drabbas av vårkänslor tidigt.
- De kommer hit direkt. De kör lite och kan ju låta bilen stå om det är halkigt en dag, säger Kurt Lindberg.
I bilhallen på Däckia är det bråda tider just nu. Den normala personalstyrkan på fyra anställda har utökats med tre säsongsarbetare under april - den stora däckbytarmånaden.
Säsongsarbetaren Joel Lindberg har precis hämtat fyra däck på däcklagret bakom bilhallen. Några minuter senare kör däckens ägare, Kent Östberg från företaget Niscayah, in sin tjänstebil i hallen.
Högst tio minuter
Joel Lindberg skrider till verket direkt. Allt går på löpande band. Ett byte tar maximalt tio minuter.
Kent Esberg går till receptionen och tar sig en kopp kaffe från automaten. På sin privata bil byter han däcken själv, berättar han. Eller ja, nästan...
- Det är ganska enkelt att byta däck när man har söner hemma, säger han och skrattar.
- Fast de gör det inte utan betalning förstås.
Byter i helgen
Som många andra väntar Kent Östberg med bytet tills han vet att han inte ska upp till fjällen. Nu blir det inga fler resor till Riksgränsen och sonen Tobias, 14 år, ska byta däck till helgen är det tänkt.
Litar du på att han drar åt bultarna ordentligt?
- Nej, ha ha! Jag brukar gå dit sedan och kontrollera naturligtvis, säger Kent Esberg.
Mellan 60 och 80 bilar per dag
Säsongsarbetaren Björn Osbäck uppskattar att han hinner byta däck på mellan 60 och 80 bilar varje dag.
- Man har något att göra hela tiden, säger han.
På hans egen bil sitter vinterdäcken kvar än så länge.
- Jag byter nästa vecka. Jag vågar inte göra det för tidigt, det kan vara underkylt på kvällarna ännu, säger Björn Osbäck.
Totalt byts det däck på cirka 2 000 bilar under en månad.
- Det är däckbytena som ska bära upp vår verksamhet, utöver reparationer och däckförsäljning, säger Kurt Lindberg.
Trots många bokningar så märker även Däckia av lågkonjunkturen. Det är färre däckbyten än normalt på företagsbilar och tunga fordon som lastbilar och traktorer.
Snart är det höst
- Åkarna har mindre jobb just nu. Jag träffade en åkare som jobbat i 45 år och han sade att det aldrig har varit så här tufft, säger Kurt Lindberg.
- Men vanliga svenssons måste ju likaväl byta däck.
På hösten är folk mer benägna att lämna in bilen. Vem vill stå i höstslasket och byta däck?
- Men på våren står folk hemma på gatan, tvättar bilen och passar på att byta däck om det är fint väder, säger Kurt Lindberg.
Fakta Däckbyte
Från och med 1 april är det tillåtet köra med sommardäck, även om det är vinterväglag. Senast om två veckor måste du ha bytt från sommar- till vinterdäck. Från och med 1 maj är det förbjudet att köra på vinterdäck.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om