När vi bläddrar i arkivet räknar vi till fyra bilder sedan 2016 på lastbilar som sitter fast på vägen under tågbron, viadukten som ligger mellan Kallkällan och Skutvikens industriområde, på Hummergatan–Klintvägen.
Går man tillbaka längre än så kan man räkna in fler likartade incidenter på samma plats.
Att lastbilsförare missbedömer höjden på sina fordon i relation till utrymmet under viadukter är dock inte ovanligt, enligt Lennart Helsing, presskommunikatör på Trafikverket.
– Det händer väl en gång, eller till och med flera gånger per vecka om man ser till hela landet. Får vi vetskap om att det har hänt något så skickar vår trafikledning ut någon som tittar på bron.
Oftast klarar broarna påkörningarna, men det kan uppstå skador som inte har direkt med trafiksäkerhet att göra, men som ändå behöver lagas. Då blir det förarens försäkringsbolag som får stå för kostnaden, eftersom denne är skyldig att hålla reda på höjden på sitt ekipage.
Järnvägsbron är Trafikverkets ansvar och vägen under är kommunens. Ansvaret för eventuella åtgärder ligger hos kommunen.
– Det finns inga planer att se över det i dag, eftersom det finns en alternativ väg för de transporter som behöver ta sig in på området via Blomgatan, Björkgatan när man svänger upp från Svartöleden, säger Johan Eriksson, sektionschef på avdelning stadsplanering på Luleå kommun.
Det finns enkla lösningar att tillgå för att lösa problemet, menar Lennart Helsing.
– En väldigt bra åtgärd är exempelvis att hänga upp grejer före som gör att det skramlar till när du närmar dig en bro. Alltså att man hänger upp någon form av förvarning som får föraren att reagera.
Enligt Patrik Ruumensaari, produktionsledare på Luleå kommuns stadsbyggnadsförvaltning finns inga tankar hos kommunen på en sådan lösning.
– Jag kan bli rätt förvånad över att man framför ett högt fordon och inte har den kontrollen som förare. Det här är ju ingen ny företeelse, den här viadukten har ju funnits här i jättemånga år.
Han tycker att distributionsföretagen i stället kunde uppmärksamma det här och vara tydligare i sin upplysning till chaufförerna innan man från kommunalt håll börjar bygga om något.
– Om vi leker med tanken att kommunen skulle bygga någon form av portal som skulle ta den första smällen, det kanske kostar i runda slängar två, trehundra tusen att bygga upp och så ska det skötas. Det är dyra pengar för de få gånger som någon brister i uppmärksamhet.