Valvakan – ett solklart val

Den fyra timmar långa valvakan blev en tittarsuccé.Nu belönas fyra journalister vid Norrbottens Media för "årets innovation".– Ett roligt och intressant projekt att jobba med, säger NSD:s Bo Torbjörn Ek, en av pristagarna.

Innovatörer. Bo Torbjörn Ek, NSD, och Johanna Hövenmark, Norrbottens-Kuriren, var programledare för den direktsända valvakan i 24 Norrbotten.

Innovatörer. Bo Torbjörn Ek, NSD, och Johanna Hövenmark, Norrbottens-Kuriren, var programledare för den direktsända valvakan i 24 Norrbotten.

Foto: Göran Ström

LULEÅ2014-11-10 17:50

Mod och nytänkande var ledorden när Norrbottens Media utsåg vinnarna av innovationspriset. Valet föll på valvakan som producerades i samarbete mellan tre redaktioner: NSD, Norrbottens-Kuriren och tv-kanalen 24 Norrbotten.

Fyra timmars direktsändning krävde en omfattande organisation och massor av jobb. Dessutom blev valet i sig självt en riktig nagelbitare.

– Vi hade ett politiskt dramatiskt läge. Ända till slutet av sändningen hände det grejer, även lokalt. Det var spännande, säger Bo Torbjörn Ek som tillsammans med Norrbottens-Kurirens Johanna Hövenmark ledde valvakan.

Får vi se fler liknande projekt i framtiden?

– Tidningarna gör mer och mer tv. Sannolikt blir det så också i Norrbotten. Men det är en balansgång, både läsare och tittare ska känna att de får något de vill ha, säger Bo Torbjörn Ek.

Mätningar visar att valvakan hade 27 000 tittare.

Johanna Hövenmark:

– Det var en stor apparat och det känns roligt att det gick vägen. Kul också att det gav god respons. Det var en ganska krånglig kväll med tanke på valresultatet. Ambitionen var att hjälpa tittarna att orientera sig.

Utöver Bo Torbjörn Ek och Johanna Hövenmark belönas också Fia Wirén, kanalchef vid 24 Norrbotten och Ann-Sofie Lund, nyhetschef och webbchef vid Norrbottens-Kuriren. Tillsammans får kvartetten 10 000 kronor att dela på.

– Ett väldigt roligt pris att dela ut. Vår bransch är inne i en period av förändring. Det här är ett lysande exempel på den innovation och utveckling som vi behöver, säger Erik Ranängen, vd för Norrbottens Media.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!