På måndag lägger Luleås politiska partier fram sina förslag på budget de kommande åren. Men redan nu presenterar socialdemokraterna och miljöpartiet en överenskommelse som ska stärka samarbetet efter valet i höst.
En ny snabbusslinje mellan Kronan och Porsön.
– Vi kommer lägga en ganska restriktiv budget, men det här är en prioritering som vi kommit överens om att göra, säger Niklas Nordström (S), kommunalråd.
Han menar att både Porsön och Kronan är prioriterade områden.
– Det är de två områden i stan som växer arbetsplatsmässigt. Redan idag har hela Luleå science park lika många anställda som SSAB. Vi vill säkra att kommunikationerna dit finns, säger Niklas Nordström.
Satsningen betyder att Luleå lokaltrafik får ytterligare fem miljoner kronor i tillskott till sin årsbudget. Linjen ska också dra universitetet närmare centrum. En resa från LTU in till stan ska inte ta mer än sex minuter.
– Det här innehåller en snabblinje in till stan. Det gör ju att det blir lättare och mer attraktivt att åka in och ta en fika till exempel, säger Annika Eriksson (MP), gruppledare.
Den nya linjen är också ett steg för att minska utsläppen i centrala Luleå.
– Vi har en del problem. Och rent krasst är det så att vi måste minska den individuella biltrafiken in till stan, säger Niklas Nordström.
Socialdemokraterna och miljöpartiet i Luleå har tidigare gjort överenskommelser i budgetar. Nu stärks samarbetet ytterligare.
– Vi håller ihop och fortsätter samarbeta. Vi har en bra relation och tycker det är viktigt att prata om de här utvecklingsfrågorna, säger Niklas Nordström.
– Miljöpartiet har varit en bra och kreativ samarbetspartner till oss.
Enligt Annika Eriksson har de nu lagt grunden för ett fortsatt gott samarbete efter valet.
– Miljöpartiet är ett väldigt pragmatiskt parti. Vi ser att det är bråttom och vi vill göra förändring nu. Därför söker vi samarbete för konkreta lösningar. Det har varit mer i de hårda gröna frågorna som inte prioriterats så mycket av socialdemokraterna, som har varit vårat bidrag till de här budgeterna, säger hon.
Förra året hade Luleå lokaltrafik 4 311 000 resor. Det var en ökning med 4,7 procent från året innan. Till hösten tas LLT:s första biogasbussar i drift.
– Inledningsvis blir det tre stycken, säger Sari Ekblom, vd på LLT.
Budgeten klubbas till hösten, efter valet i september.