Vägverket sågas
Landshövding Per-Ola Eriksson och kommunalrådet Karl Petersen sågar Vägverkets förslag till hastighetssänkningar i länet.- Satsa på höjd vägstandard i stället för svenskt mästerskap i hastighetssänkning, säger Eriksson.- Vägverket vill komma undan en satsning på trafiksäkerhet, säger Petersen.
Foto:
Kommunerna eniga
Under en presskonferens i Luleå på måndagen presenterar Per-Ola Eriksson och Karl Petersen gemensam kritik.
- Effekterna skulle bli mycket negativa för många i länet. Vägarna är viktiga för det regionala samspelet. Biltestnäringen skulle drabbas. Arbetsmarknadsutvecklingen kräver möjligheter att resa snabbt mellan olika orter. Vi har långa avstånd samtidigt som vi saknar alternativa färdsätt, säger Per-Ola Eriksson.
- Länets 14 kommuner är totalt eniga. Sänkningen av hastigheterna är väldigt konstig med tanke på att vi har långa avstånd, lite trafik, bra sikt och inga trafikhinder. Vi har långt till jobben och näringarna har stora behov av transporter, säger Karl Petersen.
Länsstyrelsen presenterar ett alternativ till Vägverkets förslag: En generell hastighet på 110 kilometer i timmen hela året på vägar med mitträcken. En hastighetssänkning till 100 kilometer i timmen hela året på de 110-vägar som inte har mitträcken. En generellt bibehållen hastighet på det övriga statliga vägnätet.
Karl Petersen påpekar att det knappt hänt några trafikolyckor på sträckor som Vägverket vill sänka hastigheten på.
- Det gäller till exempel Tornedalen, Arvidsjaur och Arjeplog. Man måste prata med brukarna. En sänkning från 90 kilometer i timmen till 70 kilometer i timmen kan slå hårt mot till exempel biltestnäringen. Skogsindustrin och turistnäringen är två andra områden som påverkas, säger han.
"Finland har bättre vägar"
Petersen pekar också ut vägen mellan Luleå och Boden som en av de farligaste vägarna i Sverige.
- Den borde rustas, säger han.
Per-Ola Eriksson är nyligen hemkommen från en resa till Muonio i Finland och säger:
- Finland har bättre vägar. Tänk om vi hade den standarden!
Bo-Erik Ekblom, kommunikationsdirektör på länsstyrelsen, talar om Vägverkets förslag som "en spark i skrevet" på utvecklingen i länet.
- Norrbotten har drabbats mer än dubbelt så hårt som Västerbotten där 158 mil föreslås drabbas av hastighetssänkningar. I min värld har Norrbotten bättre vägar än Västerbotten, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!