Under hela sommaren har det varit vanligt med så kallade phishingmejl. Det innebär att en avsändare försöker tillskansa sig någon annans personliga uppgifter genom att skicka låtsasmejl.
Ofta rör det sig om bankkoder som bedragaren vill komma åt genom ett fejkmejl där man utger sig att vara en bank. Mottagarna uppmanas att klicka på en länk och logga in på sitt konto och därigenom ge en bedragare tillgång till dennes konto.
Extra många mottagare har drabbats den senaste tiden sedan ett mycket stort antal webbservrar från webbservern Apache har utnyttjats.
Vissa mottagare har fått ta emot hundratals phishingmejl med rubriker som "Uppdatera ditt kreditkort" eller "Skydda ditt kreditkort online".
Dålig svenska
Skulle man klicka på länken
i mejlet leder det till ytterligare mejl eftersom detta ses som en indikation på att du är nyfiken och går att lura.
- Det verkar som att bedragarna gör mer organiserade och omfattande utskick under kortare tidsperioder för att nå fram till många mottagare innan åtgärder hinner vidtas, säger Stefan Thelberg.
Det som kännetecknar phishingmejlen är dålig svenska och användning av fejkade hemsidor. Man kan jämföra det med skimning när bedragarna har skapat en kopia av en hemsida för att komma åt uppgifter och pengar i slutändan.
- Bedragarna tenderar också att använda mer och mer sofistikerade tekniker, även om det för den en van datoranvändare är anmärkningsvärt att man inte bemödar sig att översätta de miljontals mejl man skickar till hyfsad svenska, säger Stefan Thelberg.