Utländska företagare ser affärsmöjligheter

Målet: hitta turisterna med de fetaste plånböckerna.– Det är inga lågbudgetresenärer som söker sig hit, säger Annika Fredriksson, Swedish lapland.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2014-02-04 20:37

Enligt Annika Fredriksson, Swedish lapland, är de exklusiva körskolorna en avknoppning från den framgångsrika biltestverksamheten i inlandet. I Arvidsjaur pågår verksamheten för fullt.

Lyxmärken

– Volkswagen Golf med 300 hästkrafter har precis lanserat sin nya modell här uppe. Hela koncernledningen var här och motorjournalister från hela världen, säger hon.

– I 20 dagar har de haft ett event och det fortsätter nu för kunderna.

Kommande arrangemang är testverksamhet av lyxmärkena Lamborghini och Aston Martin.

– När man för samman de här näringarna får man de här exklusiva företagseventen. Det här kommer vi få se mer och mer av, säger hon.

Sammanlagt sysselsätter besöksnäringen 4 000 personer och bara förra året anställdes 200 i näringen.

– Det här är vår nya basnäring, utan tvekan, säger Annika Fredriksson.

Målgruppen är också de med stora plånböcker.

– Vi är i Arktis, men det går inte att uppleva på samma sätt som här. Far du till Ryssland, Alaska eller Kanada då är det bara tundra. Här kan du bo på ett fint hotell, äta och dricka italienska viner, säger hon.

Stora plånböcker

– Om vi vill öka lönsamheten så måste vi ha kunder med stora plånböcker och som vill betala för tjänsterna. Det är inga lågbudgetresenärer som attraheras av den här regionen.

Annika Fredriksson menar på att norrbottningarna är hemmablinda.

– Utländska företagare ser affärsmöjligheterna i vår region och många av de som startar företag idag är personer med utländsk härkomst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om