Flygresenärernas frustration: "Det är en lyxstrejk"

På måndagen bröt SAS-strejken ut och ungefär 30 000 personer berörs nu dagligen då förhandlingarna mellan pilotfacket och SAS fallerade. Luleå Airport berörs inte direkt av strejken – trots det står resenärer vid incheckningen frustrerade och oförstående till hur det här kunde hända.

Familjen Bystedt från Skellefteå skulle resa till Malmö via Köpenhamn men fick boka om resan till inrikes i sista stund vilken innebar extra hotellnätter och ökade kostnader.

Familjen Bystedt från Skellefteå skulle resa till Malmö via Köpenhamn men fick boka om resan till inrikes i sista stund vilken innebar extra hotellnätter och ökade kostnader.

Foto: Peter Olofsson

Luleå2022-07-05 12:00

– Det är en lyxstrejk. Det här är det värsta jag varit med om, säger Mikael Bystedt från Skellefteå.

Han och hustrun Emma och dottern Lea skulle resa tillsammans med farfar Per-Arne och farmor Hillevi till Malmö via Köpehamn men fick på grund av strejken boka om resan till inrikesflyg vilket inneburit telefonköer och en extra hotellnatt som ökat kostnaden.

– Jag har ingen förståelse för piloterna. Det går redan väldigt dåligt för SAS ekonomiskt och då kan man inte begära mer av bolaget. Jag flyger rätt mycket och det är ju inte första gången de strejkar. Vi ska hem den tolfte och jag vet inte hur vi tar oss hem i nuläget.

Är du orolig att ni blir fast i Malmö?

– Nä jag oroar mig inte. Jag är norrlänning . Fast det ser jut som SAS kan gå i konkurs framöver. De har redan sökt konkursskydd. Vad händer med flyget i Norrbotten då. Jag har mycket flygpoäng och nu kanske de försvinner. Det är mest frustrerande. Piloterna måste förstå läget. Ja, jag får väl kanske planera en långvarig resa i januari för poängen, säger Mikael Bystedt.

Strejken berör kring 200 till 250 flygplan dagligen, vilket innebär att antalet inställda flygningar blir ännu fler. Upp emot 30 000 passagerare beräknas drabbas varje dag.

Enligt Svensk Pilotförening handlar varslet om att SAS inte har återanställt piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolag som fungerar som bemanningsbolag.

undefined
Christofer Andersson reser ofta mellan Stockholm och Luleå. Han säger att han har sett en ökning av flygbolaget Norwegians priser i och med strejkförhandlingarna.

Trots det finner piloterna föga sympati hos resenärerna som Norr Media träffat på Luleå Airport. Christofer Andersson som pendlar mellan Stockholm och Luleå har svårt att förstå syftet.

– Piloter har väl ändå rimlig lön och förmåner, det handlar ju också om att företaget ska överleva. Det verkar som att piloterna har en annan strejkmentalitet än till exempel lärare. Lärare har ju starka strejkverktyg men de väger det med ett samhällsansvar som handlar om att driva Sveriges skolor. Det verkar saknas här, säger han.

Han har själv inte drabbats av strejken.

– Samtidigt så flyger jag ofta mellan Luleå och Stockholm och jag ser ju hur biljettpriserna för Norwegians flyg har ökat. Så alla påverkas på något sätt av den här strejken, säger Christofer Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!