Ungas idéer för framtiden
Högstadie- och gymnasieelever från hela landet har skapat framtidsvisioner i projektet Unga spekulerar. På fredagen redovisade de sina tankar och idéer för centerriksdagsmannen Stefan Tornberg i Teknikens hus i Luleå.Visionerna ska han ta med sig till näringsminister Maud Olofsson.
Centerriksdagsmannen Stefan Tornberg hade fullt upp när nästan 100 högstadie- och gymnasieelever från hela landet samlades på Teknikens hus i Luleå för att redovisa sina visioner i projektet Unga spekulerar. FOTO: Pär Bäckström
Foto: Pär Bäckström
i år var det första gången som projektets säsongsfinal,
Framtidsfestivalen, anordnades i Luleå.
Nästan 100 högstadie- och gymnasieelever från fem skolor i hela landet, Norrbotten var representerat av årskurs 9 på Gunillaskolan i Malmberget, samlades under torsdagen och fredagen på Teknikens hus i Luleå för att formulera sina visioner och överlämna dem till regeringen.
Det var centerriksdagsmannen Stefan Tornberg, Luleå, som hade fått i uppdrag av näringsminister Maud Olofsson att ta emot skolungdomarnas tankar och idéer för framtiden och vidarebefodra dem till henne.
Genteknikens möjligheter
Som utgångspunkt för att skapa sina visioner hade ungdomarna tolv frågor som de själva hade formulerat, exempelvis: "Vad ska vi använda i stället för fossila bränslen?", "Vad kan vi använda gentekniken till i framtiden?", "Hur kan man minska våldet i samhället?" och "Hur ska vi bekämpa klasskillnaderna i Sverige?".
- Eftersom det är de själva som har kommit fram med frågorna så har de valt vad de tycker är viktiga frågor för framtiden och som engagerar dem, säger Helena Lilja, Teknikens hus, som tidigare har varit nationell projektledare för Unga spekulerar.
En av de grupper som arbetade med frågorna bestod av flickor från årskurs 9 på Domarhagens skola i Avesta och pojkar från Gunillaskolan i Malmberget. De hade fokuserat sig på genteknikens möjligheter och risker.
- Vi ser både fördelar och nackdelar med gentekniken, ungefär lika mycket av varje, sa Zandra Löfqvist, Domarhagens skola.
- Vi har arbetat med gentekniken tidigare hemma i vår egen skola och tagit reda på fakta, diskuterat och så, sa Tobias Forslund, Gunillaskolan.
Många av de framtisvisioner som redovisades handlade om miljön och koldioxidutsläppen.
Att bilkörningen måste minska och ersättas med kollektiva transportmedel, att vi måste välja lokalproducerat i stället för att transportera varor långa sträckor och att vi måste sätta press både på företagen och på vanliga medborgare att spara elström var några av de konkreta förslagen.
FAKTA Unga spekulerar
Unga spekulerar - teknisk framsyn är ett nationellt pedagogiskt utvecklingsprojekt mellan sex arenor i samarbete med skolan. Projektet syftar till att öka tonåringars medvetenhet och intresse för teknik. Förutom Teknikens Hus i Luleå är de samverkande arenorna framtidsmuseet i Borlänge, Kreativum i Karlshamn, Malmö museer, Tekniska museet i Stockholm och Universeum i Göteborg. Unga Spekulerar sammanhålls av en huvudprojektledare. Projektkansliet finns på Tekniska museet.
Genom ledorden teknik, etik och framtid ges eleverna möjlighet att skaffa sig insikter i den pågående teknikutvecklingen och vilken roll tekniken spelar i människans dagliga liv. Processen består av möten och dialoger av olika slag som sedan leder eleven till att formulera och gestalta sin egen bild av framtiden utifrån teknikens möjligheter.
Unga Spekulerar är ett omfattande pedagogiskt projekt där arenorna försöker hitta nya vägar i mötet och dialogen med lärare och elever. Hur väcker man tonåringars intresse för natur- och teknikvetenskap? Hur få tonåringar att förstå att de själva kan påverka teknikutvecklingen? Det är frågor som bearbetas och diskuteras.
Projektet stöd av KK-stiftelsen, stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling.
Läs mer: www.ungaspekulerar.nu
Genom ledorden teknik, etik och framtid ges eleverna möjlighet att skaffa sig insikter i den pågående teknikutvecklingen och vilken roll tekniken spelar i människans dagliga liv. Processen består av möten och dialoger av olika slag som sedan leder eleven till att formulera och gestalta sin egen bild av framtiden utifrån teknikens möjligheter.
Unga Spekulerar är ett omfattande pedagogiskt projekt där arenorna försöker hitta nya vägar i mötet och dialogen med lärare och elever. Hur väcker man tonåringars intresse för natur- och teknikvetenskap? Hur få tonåringar att förstå att de själva kan påverka teknikutvecklingen? Det är frågor som bearbetas och diskuteras.
Projektet stöd av KK-stiftelsen, stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling.
Läs mer: www.ungaspekulerar.nu
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!