Tvåårigt trafikkaos i centrum

Räkna med kraftiga trafikstörningar på Sandviksgatan de närmsta två åren.Med start på måndag ska Granngårdens gamla fastighet rivas och en ny ska byggas vilket innebär att ett körfält försvinner på en del av sträckan mellan Rådstugatan och Residensgatan.

Arkivbild.

Arkivbild.

Foto: Magnus Pehrsson

LULEÅ2013-11-21 10:50

Sandviksgatan är en av Luleås tätast trafikerade gator. Här passerar upp till 17 200 fordon varje dygn.

Trafikleden är en av två in till Luleås centrum, den andra är Bodenvägen.

Under rusningstrafik kan köerna vara långa och nu riskerar det alltså att bli än värre.

Fastighetsbolaget Kajan 18, som ägs gemensamt av Vasallen AB och Lantmännen fastigheter AB, inleder på måndag rivningen av fastigheten där tidigare Lantmännen/Granngården höll till och då tas det ena av de två södra körfälten i anspråk.

Enfiligt

På en sträcka av cirka 200 meter blir Sandviksgatan enfilig.

I motsatt riktning bibehålls de båda körfälten.

Byggherren är väl medveten om vilka problem som uppstår.

– Vi ska göra allt vi kan för att det fortsatt ska vara så enkelt som möjligt för trafikanterna att passera på gatan trots avspärrningen,n i ett pressmeddelande.Trafikanter kan tänka på att planera sin körning så att de har lite extra tid eller, om det är möjligt, ta en annan infart in till centrum vid rusningstiderna på tidig morgon och sen eftermiddag, säger Ulf Nilsson, projektchef på Vasallen.

Undvik omfartsvägar

Kid Larsson produktionsledare på teniska förvaltningen är också medveten om de framtida trafikproblemen som uppstår när det södra körfältet plockas bort.

– Var lite extra uppmärksam i trafiken under den här tiden och följ skyltarna. Undvik i möjligaste mån att ta omfartsvägar genom Residensgatan, för där finns en stor mängd oskyddade trafikanter i rörelse. Det blir problem men dom måste ut i ett av körfälten under byggtiden och vi måste hjälpa samhället framåt. Bilisterna får använda sig av blixtlåsprincipen och tänka på att vara ute i god tid om möjligt. Vi vet ju att detta påverkar trafiken. Det kommer att bli en viss köbildning under en lång tid. Om man kan välja en alternativ väg så är det bra, om man kommer söderifrån och ska till Mjölkudden så är det kanske bättre att köra över Storheden.

– Vi ska göra allt vi kan för att det fortsatt ska vara så enkelt som möjligt för trafikanterna att passera på gatan trots avspärrningen, säger Ulf Nilsson.

Rivningen ska göra plats för nya lokaler på totalt 14 000 kvadratmeter med arbetsplatser för upp till  000 personer. Majoriteten av lokalerna ska Telia hyra redan som ska flytta sin verksamhet i Luleå dit.

Vana vid problem

– Det är ett stort tryck på lokalerna vilket är positivt. Vi för nu förhandlingar för att fylla de sista tomma ytorna. Vi hoppas att de jobbtillfällen och de möjligheter till utveckling av Luleå som det här projektet innebär ska göra att de tillfälliga svårigheterna med att ta sig fram inte ska kännas alltför betungande.

Luleborna börjar bli van med att nysatsningar medför trafikproblem.

Smedjegatan stängdes redan under försommaren 2011 när rivning och bebyggelse inleddes på Kvarteret Hunden.

Smedjegatan är fortfarande avstängd i centrum och kan öppnas till sommaren.

Där återstår arbete med trottoar och markvärme.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!