TV-team och mediejätte uppmärksammar Luleå

Tysk tv och brittiska The Guardian har nyligen varit på plats i Luleå för att göra reportage om Säg hej-kampanjen och stadens kallbadsanläggning.

Kallbadet på Oscarsvarv har haft två besök av stora medieföretag den senaste tiden, tyska ARD och The Guardian.

Kallbadet på Oscarsvarv har haft två besök av stora medieföretag den senaste tiden, tyska ARD och The Guardian.

Foto: Anders Appelgren

Luleå2023-11-21 06:00

ARD, tyska motsvarigheten till SVT, besökte nyligen Luleå för att göra ett reportage om den kampanj Luleå kommun och Lulebo håller igång under november. Kampanjen heter Säg hej och under november uppmanas Luleåborna att heja på varandra extra mycket. Ett litet hej till en granne, eller någon annan, kan enligt forskning bidra till sociala band och har en positiv påverkan på hälsa, trygghet och välbefinnande.

Reportaget går redan i dag att se på ARD:s hemsida. Där finns även ett avsnitt om Luleås kallbad och anläggningen på Oscarsvarv. Även giganten The Guardian, en av världens mest besökta engelskspråkiga digitala nyhetssajter, har varit i Luleå för att göra ett reportage om Säg hej-kampanjen samt kallbadet.

PR som kan betyda en hel del för Luleå och bilden av staden som en destination, inte minst på vintern. Både ARD och The Guardian når miljontals människor.

– Det är jättekul att detta med vinter- och kallbad kommer fram. Det är ju ett kulturarv i norra Sverige och att det börjar synas runt om i världen är en del av vår mission, säger Pontus Wikström, ordförande i kallbadhusföreningen Kallis Luleå och hängiven anhängare av kallbad.

– Det stärker den idé vi har om att vinterbad är en sak som skulle kunna profilera den här landsändan på ett bra sätt och speciellt Luleå med de möjligheter som finns med isbanan och fruset vatten.

Vad ville de veta?

– Det tyska tv-teamet ställde mycket frågor kring hur kallbad kan bli en del av det man gör på vintern för att stå ut med den kalla och mörka årstiden. Men också hur bastun och isvaken kan vara en mötesplats som kan göra att ensamma människor kan känna sig mindre ensamma, säger Pontus Wikström.

Även The Guardian fokuserade på den sociala biten kring kallbadkulturen.

Uppmärksamheten kommer lägligt för kallbadsföreningen som driver på för ett permanent kallbadhus. Pontus Wikström ingår i en grupp som utrett frågan och inom en månad ska förstudien presenteras för bland annat Luleås politiker.

Förstudien har landat i att kallbadhuset inte bör bli för litet för att undvika att det ofta är fullbokat samt att byggnaden ska vara intressant ur ett arkitektoniskt perspektiv. Luleå kommun har tagit fram tre storleksexempel för att visa på vad varje alternativ kan erbjuda.

– Det är den största av de tre som föreslås som vi tycker är vad som behövs, säger Pontus Wikström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!