Biergos i centrala Luleå har haft butiken öppen i snart fyra år och deras välfyllda chark med rendelikatesser från Arvidsjaurs samebyar är redan omtyckt bland matkonnässörerna i stan.
Nu kommer även en europeisk tv-publik få hälsa på i butiken och ta del av samisk matkultur. Under tre dagar har ett italienskt tv-team följt med Susanne Johnsson, 62 år och en av Biergos fyra delägare, för att dokumentera hur det samiska tunnbrödet gahkku bakas och marknadsförs.
– Varje avsnitt handlar om en specifik matprodukt och utbytet mellan två matkulturer, en från Europa och en från Asien. Det handlar om att se likheter men också belysa de olika traditioner som finns kring matlagningen, berättar Clio Sozzani, en av producenterna bakom tv-serien som ska heta "Foodmakers go global".
Inspelningarna pågick för fullt när Norrbottens Media besökte Biergos under lördagen, med Susanne Johnsson i färggrann kolt och helgflanörer i butiken som köpte gahkku-renklämmor och andra specialiteter.
– Riktigt gott. Vi har inget som riktigt liknar gahkku i Italien, möjligen ”piadina” men det är ännu tunnare och innehåller ister från gris, säger Clio Sozzani.
I fredags reste tv-teamet till Susanne Johnssons hemmatrakter i Arvidsjaur, där hennes bror är renägare, och där fick italienarna uppleva uppemot 1 200 renar på en och samma gång, men gavs också inblickar i alla utmaningar för rennäringen i och med klimatförändringarna.
– Vinterns bete har varit väldigt tufft, därför samlar man renarna i en hjord för att mata dem. Till och med på hänglaven i träden har det bildats is, vilket inte alls är bra för renarnas magar, berättar Susane Johnsson.
Och några veckor efter inspelningarna i Luleå reser hon med tv-teamet hela vägen till Indien och staden Udaipur (i regionen Rajasthan), där Susanne Johnsson ska få uppleva hur tunnbrödet chapati – Indiens motsvarighet till gahkku – bakas.
– Helt fantastiskt. Garanterat kommer jag få olika influenser i Indien och pröva lite andra sätt att baka gahkku på. Att jämföra olika matkulturer är spännande, eftersom det finns så många likheter.
Även Helena Zimmer, projektkoordinator på Hushållningssällskapet, var med under tv-inspelningarna och hon jobbar mycket med att marknadsföra renen som matprodukt ute i Europa.
– Jag var nyligen på ett innovationsmöte i Frankrike, där många överhuvudtaget inte förstod konceptet med renkött. Är det inte tomten eller Disney som håller på med renar? kan man få höra. Så renen är underskattad, vi behöver jobba mycket med produktutvecklingen, säger Helena Zimmer.
Avsnittet om matbutiken Biergo är en av totalt fem episoder i tv-serien, som förväntas vara färdig till sommaren. I dagsläget är det klart att serien "Foodmakers go global" ska sändas i länder som Italien, Frankrike, Tyskland och Österrike.