Femte året för nederländska skridskotävlingarna i Luleå

Förra året följde 3,5 miljoner nederländare direktsändningarna av skridskotävlingen Schaatsen grand prix. Totalt hade Luleå då 5 000 gästnätter kopplade till tävlingen. "Det är en sak, det andra är hur det stärker Luleå som varumärke", säger Birgit Öhlund, destinationsutvecklingschef.

Under de fem senaste åren, i mitten av februari, har den nederländska skridskoeliten anlänt till Luleå för att tävla i Shaatsen Grand Prix.

Under de fem senaste åren, i mitten av februari, har den nederländska skridskoeliten anlänt till Luleå för att tävla i Shaatsen Grand Prix.

Foto: Pär Bäckström / Frilans

Luleå2023-02-21 14:49

I år är det femte året som de nederländska skridskotävlingarna, Schaatsen Luleå, går av stapeln på isbanan mellan Norra och Södra hamn i Luleå.

Enligt Birgit Öhlund har det under åren blivit fler och fler nederländare som valt att fysiskt besöka Luleå i samband med skridskotävlingarna. 

– Innan skidtävlingarna, 2015, hade vi 90 gästnätter från Nederländerna. Det växte till 2 000 och senaste året var vi uppe i 5 000 gästnätter i februari, säger hon. 

Totalt spenderade turisterna drygt 12,5 miljoner kronor på restauranger och i butiker under de totalt tio dagar som de var i Luleå i samband med tävlingarna.

– Det är däremot svårt att sätta en prislapp på hur den här typen av internationella evenemang, med jättemånga följare som delar upplevelsen i sina sociala medie-kanaler, påverkar och även skapar intresse för Luleå.

Under sommaren är Luleå och Norrbotten generellt en välbesökt plats av våra grannar i väst, Norge. Men kommunen behöver enligt Birgit Öhlund satsa på vintermånaderna om destinationen ska bli att räkna med.

Därför har Luleå kommun valt att fokusera på Nederländerna, Belgien och Luxemburg som är nationaliteter som kan tänka sig att komma hit under vinterhalvåret. Även fransmännen har hittat till Luleå denna vinter.

– Det är faktiskt fantastiskt att 200 fransmän kommer hit på charter under 14 veckor under vintern. Företaget som fick kontraktet har fått anställa.

I år har det nederländska tv-bolaget som visar långloppen i skridskor valt att inte direktsända tävlingarna utan istället göra ett tre timmars sammandrag, något som gjort att kommunen i stället kommer att sända från platsen.

– Det blir första året med en svensk speaker på tävlingarna och i samband med tävlingarna kommer vi även att hålla en del event, säger Birgit Öhlund.

Satsningen på event inför i år handlar dels om att skapa mer live runt själva tävlingarna och tävlingsområdet men även erbjuda något för Luleåborna. Eventen som kommer att genomföras i samband med skridskotävlingens lopp är bland annat zeppelinflygning, världsrekordförsök på lina mellan ballonger samt sparkrally. 

Intäkter av turism

2019 slogs rekord i taket vad gäller både gästnätter och omsättning (besöksnäring) då kom 510 000 besökare*. 

Målet är att nå en miljard i omsättning precis som innan pandemin. Det når man genom att öka omsättningen med 5 procent för 2023. Det innebär att besökarna behöver spendera 100 kronor mer per dag.

* Besökare genereras från grupperna: turistiska besökare, affärsresande, möten, konferenser och kongresser och site visits, byggjobbare/arbetare.

Fakta: Luleå Business Region

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!