Norrbotniabanans framtida sträckning genom Luleå har skapat en het debatt. Kommunledningen förordar en östlig dragning av sträckan med en bro som kopplar ihop Luleå hamn med Luleå flygplats. Det skapade stora rubriker efter samtal mellan Luleås kommunalråd Niklas Nordström (S), Trafikverket och Sjöfartsverket i Almedalen tidigare i sommar. Men under samtalen i Almedalen diskuterades också en sänktunnel under Luleälven.
– Det stämmer att vi har tittat på flera olika tunnellösningar. Då har vi sett att problemet med en tunnel är att komma upp till Luleå C och kunna angöra till befintliga bangårdar, säger Urban Eriksson som är åtgärdsplanerare på Trafikverket.
Alternativet har diskuterats tidigare. Redan 1995 berättade Vägverkets dåvarande projektledare Gunnar Nilsson i media att en sänktunnel är det dyraste alternativet när en tunnel eller bro mellan Hamnholmen och Svartöstaden diskuterades, och att det finns en risk för att den också skulle störa Luleälvens flöde. En sänktunnel innebär att prefabricerade betongkonstruktioner sänks ner på älvens botten där de monteras ihop till en tunnel.
– Det skulle inkräkta på sjöfarten, man får ett minskat djup i älven. Sedan finns det annan påverkan också, en miljöpåverkan, säger Urban Eriksson.
Diskussionerna i Almedalen har inte startat en febril verksamhet hos Trafikverket, enligt Eriksson.
– Vi har inte hunnit börja titta på det än, men det kommer vi att behöva göra. Vi har inga tider eller nåt i dagsläget, utan det är något som har poppat upp ganska nyligt.