Tunga ledare kräver tung satsning
Norrbotniabanan är en investering av strategisk betydelse för industrin. Därför kräver tunga företagsledare att banan tas med i det fortsatta arbetet med infrastukturpropositionen.Skrivelsen är adresserad till näringsminister Maud Olofsson och infrastrukturminister Åsa Torstensson.
Foto: Hans Sternlund
De påverkar också att trafiken längs befintliga järnvägar i de norra länen ökat kraftigt de senaste åren. Samtidigt som de påpekar att bristen på fungerande järnvägskommunikationer hämmar utvecklingen av näringslivet i norra Sverige.
Många positiva effekter
Därför kräver företagsledarna att banan finns med i den stora satsning som regeringen planerar för landets infrastruktur. De påpekar också att finansminister Anders Borg betonat vikten av investeringar i infrastuktur för att möta avmattningen av ekonomin.
Enligt de åtta skulle en dubbelspårig järnväg mellan Umeå och Luleå leda till en rad positiva effekter för industrin:
Minskade transportkostnader.
Ökad kapacitet för godstransporter.
Minskad risk för störningar som kan orsaka ekonomiska förluster.
Möjliggör snabba persontransporter mellan kuststäderna, vilket bidrar till ökad rörlighet på arbetsmarknaden i regionen.
Koldioxidutsläppen reduceras med cirka 100 000 ton varje år.
Gury McGann (Smurfit Kappa Group), Ola Jonsson (LKAB), Donald Johansson (Älvsbyhus), Gunnar Olofsson (Svenskog AB), Carl Bennet (Getinge AB, Elanders med fler) samt Lennart Evrell (Boliden AB) avslutar skrivelsen med att förhoppningar om att regeringen delar deras uppfattning om banans betydelse.
De hoppas även på en konstruktiv dialog inför de kommande strategiska besluten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!