– Det gäller att undvika skyddsvärda områden. Reservatet som sådant är ganska fragmenterat. Det innehåller alltså inte höga naturvärden överallt, säger Spansk.
När reservatet bildades skrevs det in i föreskrifterna att det inte skulle hindra vägens dragning.
– Det finns en sådan klausul. Sedan har dragningen justerats jämfört med tidigare och vi behöver se till att det synkar, säger Örjan Spansk.
Klart är att det kommer att handla om tung trafik som går igenom reservatet, strax väster om Hertsö träsk.
– Det blir ett intrång i reservatet. Det finns en risk att i första hand de rekreativa värdena påverkas och att vägen får en barriäreffekt. Men det finns tekniska lösningar för att motverka det. Övergångar eller tunnlar, exempelvis.
Trots lokala inskränkningar bedömer Örjan Spansk att reservatets värden förblir någorlunda intakta.
– Syftet med reservatet som helhet påverkas inte i någon avgörande utsträckning av vägen, säger han.
Både Vänsterpartiet och Rättvisepartiet är kritiska till dragningen i sina yttranden till översiktsplanen, där Norrleden är angiven som ett viktigt projekt. De vill att kommunen ska utreda alternativa dragningar av vägen och satsa mer på alternativa transportsätt, exempelvis tåg.
Även Miljöpartiet lutar åt att ansluta sig till den linjen när planen ska klubbas i kommunfullmäktige på måndag, enligt gruppledaren Malin Svedjeholm.
– Lösningen är inte alls optimal, säger hon.