De som arbetar i Luleås hemtjänst är tröttkörda.
Tiden räcker inte till. Arbetet hos kunden måste gå som på ett löpande band. Händer det något och det tar längre tid drabbas de övriga i hemtjänstgruppen, som får rycka in och täcka upp.
Pressen är stor. Undersköterskorna Henrik Alqvist överväger att om arbeta i Norge istället och Carina Wennberg vill utbilda sig till sjuksköterska.
De är inte ensamma om det.
– Nej många av våra medlemmar tycker att det är tungt. Sjuktalen ökar och det är svårt att få tag på vikarier och det skapar ytterligare stress, säger Krister Johansson, huvudskyddsombud på Kommunal.
Sedan 2013 arbetar hemtjänsten i Luleå med ett nytt system med tidsberäkning och instämpling hos varje kund.
Henrik Alqvist har arbetat i hemtjänsten i Luleå i ungefär tolv år, Carina Wennberg i drygt två år.
– Tidigare gick vi på schema som skrevs ut på papper. Vi visste vad vi skulle göra och det fanns tid till transporter mellan kunderna, säger Carina Wennberg.
Hon och många med henne upplevde att de hade kontroll över sitt arbete.
– Nu är det många som uppdaterar sin telefon kvällen innan för att se hur kommande arbetsdag ser ut. Då kommer stressen- hur ska de hinna allt?, säger Henrik Alqvist.
Uppstramningen beror dels på att hemtjänsten tidigare överskridit budgeten, dels att riksdagen beslutat att införa Lagen om val av vård, Lov. Det innebär att om Luleå kommun beslutar att införa Lov öppnas dörren för privata företag. Då blir socialförvaltningen skyldig att ersätta företaget på ungefär samma sätt som sker inom skolan med en skolpeng. Det har tvingat fram specificering av arbetsuppgifter och tider.
I dag görs en bedömning av kundernas behov och en tidsberäkning utifrån det. I den ingår både tid hos kunden och transporttid för personalen.
– Det kan vara svårt att förstå för en kund som haft fastställd tid tidigare, säger Krister Johansson.
Gabriella Sjöström, verksamhetschef, säger att det är en stor förändring som hemtjänsten genomgår nu.
– Och det är svårt att nå ut med information till alla i personalen och alla kunder. Nu har det dessutom blivit svårt att få tag på vikarier. Nu har vi börjat med en resurspool för att fylla upp vid frånvaro, säger hon.