Sedan i mars i år är Monument en del av Trombs verksamhet.
– Förvärvet av Monument vässar vårt erbjudande inom design, användargränssnitt och rörlig grafik säger Anders Hallberg, vd på Tromb.
Monument grundades för ungefär ett år sedan av Tomi Skantz och Robert Stjärnström från Samuraj Kommunikation ab. Sedan dess har de haft kunder som Luleå hockey där de har producerat den rörliga grafiken som spelas upp på isen före lagets hemmamatcher.
– Att bli en del av Tromb känns även helt rätt eftersom båda företagens värderingar är 100 procent i linje med varandra. Samma gäller visionen om hur ett modernt och inkluderande företag ska se ut; rättvist, tryggt, men ändå utmanande och spännande, säger Tomi Skantz, vd på Monument.
I dag har Tromb ett femtiotal digitala affärsutvecklare och kontor på fyra orter. De beskriver förvärvet av Monument som att de stärker sin nyckelkompetens inom teknisk design samtidigt som de bäddar för kommande uppdrag på så väl nationell som internationell nivå.
– Den digitala förflyttning som pågår gör att behovet av innovationsdrivna lösningar ökar kraftigt. Samtidigt måste en lösning vara affärsmässig, väl fungerande och visuellt tilltalande för att ha en chans. Rörlig grafik och nya typer av gränssnitt är en stor del av framtidens digitala utveckling, säger Anders Hallberg, vd på Tromb och fortsätter:
– Det här gänget förstår inte bara design utan även hur design väver in i det stora hela, från det affärsmässiga, till det tekniska, och det mänskliga.