Trögt i portgången för kommunal app

Sedan två år tillbaka går det bra att använda kommunens felanmälningsapp för att påtala brister men fortfarande är det vanligast att ringa in anmälningarna.

BÄNKAD. En trasig bänk 
i en busskur.

BÄNKAD. En trasig bänk i en busskur.

Foto:

LULEÅ2015-06-15 20:27

I två år har det funnits möjlighet att felanmäla via en app.

Fast det är fortfarande det stora flertalet felanmälningar som görs via telefon (58 procent) eller via formulär på kommunens webbsida (38 procent).

Under årets fem första månader var det bara knappa fyra procent av alla anmälningar som kom via appen.

De vanligast förekommande felanmälningarna gäller väg - och gatunätet, oavsett slätt att anmäla.

i appen kom det 127 felanmälningar vad avser fel på vägarna vintertid och 50 anmälningar vad avser fel på vägarna under sommartid. Dessa motsvarar cirka en tredjedel av alla felanmälningar.

Andra ganska vanligt förekommande anmälningar gällde elfel, utemiljöer, dörrar, park, VA-ledningar samt väg och gatubelysningar.

– Kommunen har haft felanmälningsappen sedan 1 april 2013 men vi har inte kunnat särskilja ärenden som inkommit via appen tidigare än december 2013, säger Mikael Kunto, systemingenjör på kommunen.

Det är inte bara allmänheten som gör felanmälningar.

– I möjligaste mån så ser vi gärna att de olika verksamheterna anmäler fel. Appen ger ju bara ytterligare en igång till felanmälan. Att anmäla via webbsidan eller appen gör ju att personalen som tar emot anmälningarna får mer tid och kan beta av ärendena allt efter som.

Har du själv felanmält via appen?

– Jo det har jag. Det gällde klotter och det fungerade. Efter några dagar var klottret borta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om