Tre flygplatser i Norrbotten inte längre riksintressen

Transportstyrelsen har föreslagit att Gällivare flygplats inte längre ska anses vara av riksintresse.Länsstyrelsen tycker tvärtom och vill att även Pajala och Arvidsjaur ska klassas så.

Gällivare flygplats är inte längre av riksintresse, anser Transportstyrelsen.FOTO: MARIA ÖDALEN

Gällivare flygplats är inte längre av riksintresse, anser Transportstyrelsen.FOTO: MARIA ÖDALEN

Foto: Maria Ödalen

Luleå2009-10-22 06:00
Antalet flygplatser som klassas som riksintresse ska, enligt Transportstyrelsen, minska från 31 till 15. För Norrbottens del innebär det att bara Luleå och Kiruna behåller det starkare skyddet.
Christer Svärd, handläggare vid plan- och bostadsenheten på länsstyrelsen, förklarar att områden som klassas som riksintresse ska skyddas. Ett starkare skydd än de som bör skyddas.
Starkare ställning
På så sätt får flytplatserna en starkare ställning vid en eventuell konflikt mot andra intressen.
- Det ger staten och länsstyrelsen en starkare ställning, säger han och tillägger att kommunerna själva övertar bevakningen när det inte är av intresse för riket.
Att det handlar om markanvändningen, som ibland leder till konfliktsituationer.
Han ger exempel på när Luleå kommun inte var så hård i bedömningen när det gäller bygglov under bullermatten vid Kallax flygplats.
I och med att flygplatsen klassas som riksintresse blev det enklare att skydda dess intressen.
Alla fem är viktiga
I sitt remissvar hävdar länsstyrelsen att alla fem flygplatser är av riksintresse (även de tre kommunala flygplatserna). Att de har "fundamental, såväl nationell som regional betydelse".
Länsmyndigheten pekar bland annat på deras betydelse för
biltestnäringen, gruvnäringen
liksom hela det övriga näringslivet.
- Alla tre flygplatserna är så viktiga att det är motiverat med ett riksintresse, säger Christer Svärd om Gällivare,
Arvidsjaur och Pajala.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om