Trafikverket har en plan för E 10:an

Trafikverket har börjat ta fram planer på hur E 10:an ska åtgärdas. Det framkom under ett stormöte som hölls i Luleå på tisdagseftermiddagen.
- Vi har kommit överens om en inriktning om vilken standard vi vill ha på vägen, säger Dick Sundberg, från branschorganisationen Sveriges åkeriföretag.

Dick Sundberg, Sveriges åkeriföretags regionansvarige i Norrbotten, var nöjd efter stormötet. Det finns nu planer på vilka åtgärder som ska göras för att förbättra E 10:an mellan Töre och Kiruna.

Dick Sundberg, Sveriges åkeriföretags regionansvarige i Norrbotten, var nöjd efter stormötet. Det finns nu planer på vilka åtgärder som ska göras för att förbättra E 10:an mellan Töre och Kiruna.

Foto: Kurt Engström

LULEÅ2012-11-27 16:13

Efter lunch i dag samlades "E 10:an gruppen", bestående av bland annat Trafikverket, landshövdingen, branschorganisationen Sveriges åkeriföretag och kommunalråd eller kommunchefer från de berörda kommunerna Kiruna, Gällivare, Överkalix och Luleå.

Mötet var ett i raden när det gäller E 10:an. Sist gruppen sammanstrålade var i mars.

Inför mötet hoppades Dick Sundberg på besked från Trafikverket om åtgärder när det gäller E 10:an, som inte finns med i regeringens infrastrukturplan fram till 2021.

Han beskriver vägen som smal, kurvig, backig och i stora sträckor är det svårt att köra om. Samtidigt ökar den tunga trafiken.

- Förhoppningen är att Trafikverket ska få möjlighet att börja åtgärda E 10:an så fort som möjligt. Vi förstår att man inte kan ta hela vägen på en gång utan vi menar att de värsta sträckorna måste åtgärdas. Man kan inte vänta. E 10:an är väldigt dålig. Det märks inte minst när det börjar komma snö att det är svårt att hålla den i bra skick, säger Dick Sundberg.

Här är planen

Trafikverket presenterade i dag ett åtgärdsprogram där parterna kom överrens om gemensamma inriktningar som går ut på att:

# Det ska bli ökad framkomlighet på E 10:an.

# Sårbarheten ska minska.

# Vilt- och renpåkörningar ska minska.

# Oskyddade trafikanter ska få bättre förutsättningar.

# Långsiktigt ska vägen nå en målhastighet på 100 kilometer i timmen.

Och enligt Arnold Wonkavaara, regionchef på Trafikverket, ska de börja med åtgärder från Svappavaara och norrut "i närtid".

- Där kommer vi göra åtgärder som börjar synas 2014 och 2015, säger Arnold Wonkavaara.

Och för att lyckas få pengar till E 10:an, som har hård konkurrens av andra betydligt mer trafikerade vägar söderut, ska Trafikverket i Norrbotten försöka med argumentationen att det är en viktig näringslivsväg.

- Ja, vi ska lyfta fram den här vägen som en viktig näringslivs- och pendlingsväg. Och det gäller att göra det på ett bra sätt. Det är viktigt att näringslivstransporterna fungerar, det är industrier som är direkt beroende av den här vägen, säger Arnold Wonkavaara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om