"Trafiken ökade"

Trafikverket bryter tystnaden efter SJ-brevet om tågtrafikens kollaps: fem månaders försening under tolv månaders trafik.- Jag har ingen invändning mot beskrivningen, säger Arnold Vonkavaara. Trafikverkets regionchef.

I NSD i går berättade vi om SJ-chefens ilskna brev. Trafikverkets regionchef Arnold Vonkavaara anger den ökade trafiken som orsak till tågtrafikens kollaps.FOTO: Göran Ström

I NSD i går berättade vi om SJ-chefens ilskna brev. Trafikverkets regionchef Arnold Vonkavaara anger den ökade trafiken som orsak till tågtrafikens kollaps.FOTO: Göran Ström

Foto: Göran Ström

LULEÅ2011-01-29 06:00

SJ Norrlandståg vd Björn Nilsson skrev sitt ilskna brev till Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm. Något svar har ännu inte formulerats och generaldirektören har avstått från att kommentera brevet.

I brevet beskrev Björn Nilsson något som kan liknas vid en fullständig kollaps på Norrlandsspåren.

- Jag kör tolv tåg om dagen och vi hade över 200 000 förseningsminuter förra året. Det är fullständigt skrämmande. Nu förstår jag om folk tappar förtroendet för tågen, sade Björn Nilsson i NSD.

Förklaringen
Trafikverkets regionchef i Norrbotten och Västerbotten Arnold Vonkavaara valde på fredagen att kommentera brevet. Han har ingen invändning mot Björn Nilssons beskrivning av situationen och ger den här förklaringen till järnvägstrafikens kollaps:

- Godstrafiken ökade med 11 procent och persontrafiken med 17 procent förra året, men vi har samma infrastruktur. En störning ger fler störda tåg när det är fler på spåren. Vi har känsliga delar i järnvägssystemet. Det gäller växlar, kontaktledningar och rullande materiel.

Arnold Vonkavaara är sparsam med konkreta åtgärder för att få ordning på tågtrafiken.

- Vi tittar på problemområdena och riktar åtgärderna. Vi har haft stora problem med frostbildning på kontaktledningarna. Där prövar vi åtgärder för minska störningarna.

I brevet från SJ beskrivs hur det tagit Trafikverket 17 timmar att avsyna en mil kontaktledning och 12 timmar att avsyna 23 kilometer spår.

- Det är effekten av störningen som visas. Avsyning tar kanske en timme, men effekterna blir så pass stora om det är många tåg som störs.

SJ konstaterar också att det år 2000 gick att köra tåg Luleå-Kiruna 3 timmar och 5 minuter. Nu är restiden 3 timmar och 25 minuter.

- Vi har samma hastigheter som då, men mera trafik på banan och det är förklaringen, säger Arnold Vonkavaara.

Han har 30 års erfarenhet av järnväg, först vid Statens järnvägar, därefter vid Banverket och nu som regionchef för Trafikverket. Förr var det bara SJ, nu är kockarna desto fler: ett statligt verk, flera statliga bolag och massor av underentreprenörer.

Är det inte svårare att få en bra tågtrafik med så många kockar?
- Jag vet inte om det är svårare i dag. Det viktiga är att vi har klara spelregler, att alla vet vad som ska göras. Då ska det inte vara svårare. Vi är lika angelägna idag att tågen ska komma fram. Kunderna och målet är samma som förr.

BAKGRUND SJ och Trafikverket

Från 1856 till 1988 var det ett helstatligt affärsdrivande verk, Statens järnvägar, som stod för banan, järnvägens hus, verkstäderna loken, vagnarna och allt annat som hörde till tågtrafiken.

1988 beslöts att klyva SJ och överföra banan och byggnaderna till det nyskapade Banverket.

År 2001 genomfördes den stora sprängningen av järnvägsverksamheten. De statliga verken gick i graven och en rad bolag bildades. Persontågtrafiken fick namnet SJ AB, godstrafiken Green Cargo, verkstäderna Euromaint, stationshus och andra fastigheter Jernhusen och tågservicerörelsen TraffiCare. Resebyråer, tågfärjor och bussverksamheten såldes ut.

Splittringen har sedan fortsatt. Banverket avvecklade den egna verksamheten på spåren och köpte i stället in tjänsterna av privata entreprenörer. När Banverket i april förra året gick upp i nya Trafikverket fanns ingen banarbetare kvar.Tågtrafiken har nu också avreglerats och staten har frånsagt sig ensamrätten att utöva järnvägstrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om