SJ Norrlandståg vd Björn Nilsson skrev sitt ilskna brev till Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm. Något svar har ännu inte formulerats och generaldirektören har avstått från att kommentera brevet.
I brevet beskrev Björn Nilsson något som kan liknas vid en fullständig kollaps på Norrlandsspåren.
- Jag kör tolv tåg om dagen och vi hade över 200 000 förseningsminuter förra året. Det är fullständigt skrämmande. Nu förstår jag om folk tappar förtroendet för tågen, sade Björn Nilsson i NSD.
Förklaringen
Trafikverkets regionchef i Norrbotten och Västerbotten Arnold Vonkavaara valde på fredagen att kommentera brevet. Han har ingen invändning mot Björn Nilssons beskrivning av situationen och ger den här förklaringen till järnvägstrafikens kollaps:
- Godstrafiken ökade med 11 procent och persontrafiken med 17 procent förra året, men vi har samma infrastruktur. En störning ger fler störda tåg när det är fler på spåren. Vi har känsliga delar i järnvägssystemet. Det gäller växlar, kontaktledningar och rullande materiel.
Arnold Vonkavaara är sparsam med konkreta åtgärder för att få ordning på tågtrafiken.
- Vi tittar på problemområdena och riktar åtgärderna. Vi har haft stora problem med frostbildning på kontaktledningarna. Där prövar vi åtgärder för minska störningarna.
I brevet från SJ beskrivs hur det tagit Trafikverket 17 timmar att avsyna en mil kontaktledning och 12 timmar att avsyna 23 kilometer spår.
- Det är effekten av störningen som visas. Avsyning tar kanske en timme, men effekterna blir så pass stora om det är många tåg som störs.
SJ konstaterar också att det år 2000 gick att köra tåg Luleå-Kiruna 3 timmar och 5 minuter. Nu är restiden 3 timmar och 25 minuter.
- Vi har samma hastigheter som då, men mera trafik på banan och det är förklaringen, säger Arnold Vonkavaara.
Han har 30 års erfarenhet av järnväg, först vid Statens järnvägar, därefter vid Banverket och nu som regionchef för Trafikverket. Förr var det bara SJ, nu är kockarna desto fler: ett statligt verk, flera statliga bolag och massor av underentreprenörer.
Är det inte svårare att få en bra tågtrafik med så många kockar?
- Jag vet inte om det är svårare i dag. Det viktiga är att vi har klara spelregler, att alla vet vad som ska göras. Då ska det inte vara svårare. Vi är lika angelägna idag att tågen ska komma fram. Kunderna och målet är samma som förr.