Den tre timmar långa starta eget-introduktionen är ett nytt koncept som vänder sig till personer som funderar på eller ska starta eget. Tanken är att introduktionen ska arrangeras en gång varje månad.
– Vi har tidigare arrangerat informationskvällar med olika teman. Vi har byggt vidare på det konceptet och gjort det mer stadardiserat, oavsett vilken tidpunkt du går introduktionen ska du få med dig samma information, säger Camilla Sehlin, verksamhetsledare NyföretagarCentrum.
Med på introduktionsdagarna finns representanter från bland annat Skatteverket, Dina försäkringar, Swedbank och PwC. Och under träffen informeras deltagarna om allt ifrån affärsidé och affärsplan till skatter, budget och marknadsföring.
– Det här kan vara ett bra första steg innan man startar eget företag. Sedan kan man såklart boka in individuell rådgivning med oss också, säger Camilla Sehlin.
85 nya företag är målet för NyföretagarCentrum i år. Förra året överträffade man målet, som då var 70 nya företag, med utfallet 79.
– Vi fortsätter att arbeta för tillväxt, både genom att öka på vårt nätverk av samarbetspartners och förhoppningsvis även knyta samarbeten med fler kommuner. Och självklart ska vi fortsätta att hjälpa ännu fler entreprenörer att starta företag - och då är det här ett sätt, säger Camilla Sehlin.