Torghandskar blev Emmelis fynd

Emmeli Larsson, 11, Luleå, gick på mellandagsrea i går. Torghandskarna som hon köpte hade hon på sig när hon avslutade sitt shoppande med en milkshake till ordinarie pris.
– Det är en milkshake som smakar banan och heter Emmeli, sade hon glatt.

Christina Fasth, butikschef på Carlings, myser nöjt. "Det kom massor av folk på annandagen när vi började rean", säger hon.

Christina Fasth, butikschef på Carlings, myser nöjt. "Det kom massor av folk på annandagen när vi började rean", säger hon.

Foto: Pär Bäckström

LULEÅ2014-01-02 19:29

En timme in på torsdagens mellandagsrea i Luleå centrum var det väldigt lugnt och bara några enstaka kunder i butikerna.

– Vi startade rean annandag jul. Då var det riktigt mycket folk, sade Christina Fasth som är butikschef på Carlings.

Det är varor från våren och sommaren och delvis också höstens varor som säljs ut för upp till halva priset.

– Vi har sålt jättemycket jeans. Våra kunder har fokuserat på denim hela året. Carlings är ju en jeansbutik. Skjortor är också en storsäljare.

Hela länet

Christina Fasth berättade att det kom kunder från hela länet till annandagsrean, inte minst från Kiruna och Gällivare.

– Vi har varit fem eller sex personer som har jobbat för att kunna erbjuda kunderna smakråd och annan service. Det är viktigt att kunderna blir nöjda med sina inköp och slipper ångra sig och komma tillbaka med varor.

Enligt konsumentvägledare Johan Sundberg har handeln i Luleå utvecklats till det bättre genom åren. Det gäller såväl handlarna som kunderna.

– Förr om åren var det många missnöjda kunder som vände sig till oss i samband med mellandagsrean. Nu händer det nästan inte. Handelsmännen har lärt sig att måna om sina kunder och kunderna har blivit medvetna och kollar upp sina rättigheter på internet. Handelsmännen har lärt sig att hantera reklamationer. De har blivit generösa.

Vilseledande

Dock finns det problem. Johan Sundberg nämner hemelektronikbranschen som ett problemområde.

– Det förekommer att butikerna lurar kunderna genom att uppge ett ordinariepris som är högre än det faktiska för att sedan kunna uppge en högre reaprocent. Det är manipulation och vilseledande.

Erik Sandemo på Svensk handel i Umeå får svara på hur stort påslag butiker kan ha på sina varor.

– Det finns ingen lag som styr påslaget och heller ingen lag som styr förlusten. När en tröja som har kostat 1 000 kronor säljs för 200 kronor säljs den absolut med förlust. Den tar plats och binder kapital och behöver fås undan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om