Toppbetyg ifrågasätts

Många elever som går ut Norrskenets friskola får betyg som är högre än de betyg som de fått på nationella prov.

Foto:

Luleå2011-01-29 06:00

Margita Bredberg på Kråkbergsskolan ifrågasätter om betygssättningen är riktig:
- Om de ger för höga betyg kan det innebära att våra elever inte kommer in på de program som de söker på gymnasiet, säger hon.
År 2010 fick hela 60 procent av eleverna på Norrskenets friskola slutbetyg som är högre än betygen som de fått på de nationella proven i svenska. På Kråkbergsskolan fick 21,4 procent av eleverna högre slutbetyg än betygen på de nationella proven i svenska.
Motsvarande siffror i matematik är 50, 8 procent för Norrskenets friskola och 24, 1 procent för Kråkbergsskolan.
I engelska är siffrorna 44,4 procent för Norrskenets friskola och 13,5 procent för Kråkbergsskolan.


Friskolorna avviker
I riket i stort får 22,7 procent av eleverna i den kommunala skolan högre slutbetyg i svenska än vad de har fått på de nationella proven. Motsvarande siffra för eleverna i fristående skolor är 24,4 procent.
I matematik är siffrorna 26,5 procent för den kommunala skolan och 24,9 procent för fristående skolor.
I engelska är siffrorna 9, 1 procent för den kommunala skolan respektive 9, 9 procent för fristående skolor.


Order från Skolverket
Margita Bredberg, rektor på kommunala Kråkbergsskolan, påpekar att hon inte vet om de höga betyg som Norrskenets friskolas elever får när de går ut nian verkligen är felaktiga. Däremot tycker hon att betygen är anmärkningsvärt höga.
- Om betygen ges på felaktiga grunder så kan det innebära att de eleverna kommer in på de gymnasieprogram de söker på bekostnad av våra elever. Enligt resultaten på de nationella proven är Norrskenets elever inte duktigare än våra, säger Margita Bredberg.
Hon förklarar de nationella provens betydelse.
- Enligt order från Skolverket ska elever bedömas på likvärdiga och rättvisa grunder. De nationella proven är verktyg för likvärdig bedömning.
Margita Bredberg påpekar att resultaten på de nationella proven är en av flera betygsgrunder men att de samtidigt visar på en tendens.
- Det är nio års skolgång som betygsätts i avgångsbetyget. Respektive lärare gör sin bedömning och sedan träffas lärarna och diskuterar tillsammans var respektive elev ligger, säger hon.


Varje elev blir sedd
Mats Wikström, rektor på Norrskenets friskola, försvarar de höga betyg som skolans avgångselever får. Han säger sig vara fullkomligt trygg med lärarnas bedömningar och hänvisar till goda resurser, skolans arbetssätt och behöriga lärare som alla arbetar 40 timmar i veckan, från klockan 8 till klockan 17 varje dag.


"Jättebra struktur"
- Vi har god inblick i kunskapsutvecklingen. Det finns en utvecklingsplan för varje elev och en jättebra struktur. Om en elev riskerar att inte nå målen så finns det ett bra elevhälsoarbete. Lärarna resonerar hela tiden med eleverna, säger Mats Wikström. Han förklarar de höga betygen i Norrskenets friskola så här:
- Vi känner varje elev. Vi har ingen klass med fler än 20 elever. Varje elev blir sedd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om