Att stå fem år eller mer i Luleå kommuns tomtkö är inte ovanligt. Att många väljer att vänta är i sig inte konstigt, eftersom kommunens tomter har ett i sammanhanget fördelaktigt pris. Kort och gott för att så många som möjligt ska få en chans att bygga sitt eget hem.
Kronanområdet är eftertraktat och en tomt kostar 180 000 kronor. När tomterna släpptes var det många som väntat länge och som äntligen kunde förverkliga sina byggplaner. Men för den som inte vill stå i kön och vänta, visar det sig nu finnas alternativ.
På annonssajten Blocket finns en tomt på första etappen av Kronanbacken. Säljaren pekar inte ut vilken tomt det gäller och annonsen är helt anonym. Priset framgår i alla fall, 650 000 kronor, alltså 470 000 kronor mer än tomten kostade i inköp.
Bebyggs inte eller säljs tomten innan två år har gått från köpedatumet, blir det en straffavgift.
Rejäl vinst
- Nu vet vi inte vilken tomt det gäller och därför inte heller om det påbörjats något som påverkar priset. Och om säljaren lyckas bli av med tomten, får vi veta det och ett vite på 150 000 kronor ska betalas, säger Anders Bylund på stadsbyggnadskontoret.
- Men oavsett det lär en eventuell försäljning ge en rejäl vinst. Och vi kan inte hindra det.
Subventionerade priser
När tomterna på östra Kronan sålts, såldes fyra vidare snart därefter. Åtminstone en såldes för omkring 600 000 kronor, en vinst för säljaren på en dryg kvartsmiljon.
- Jag tycker inte om det där beteendet alls, att profitera. De kommunala tomterna är subventionerade för att ha drägliga priser. Kommunens kostnad för en tomt är ungefär 600 000 kronor, säger byggnadsnämndens ordförande Kaj Hedstig (S).
- Det betyder att den som köper för att sälja med egen vinst, i själva verket tjänar pengar på kommunens och skattebetalarnas bekostnad.
Problemet innebar att stadsbyggnadskontorets tjänstemän för ett par år sedan ville höja vitet rejält, minst en fördubbling. Men det föll i den politiska församlingen.
- Jag stödde förslaget eftersom jag vill att tomtkön ska vara till de som vill bygga ett hem. Det är viktigt att minska risken för människor som bara vill tjäna pengar. Men det fanns politiker som inte tyckte att problemet var speciellt stort, säger Kaj Hedstig.
- Vi ser nu att det visst är ett problem och att det därför finns all anledning att ta upp frågan igen.