Tomt på fjärdarna
LULEÅ. De höjda bensinpriserna slår också hårt mot båtfolket. Färre och kortare turer är konsekvenserna av dyrare bensin.- Det märktes framför allt fram till för en vecka sedan, säger Mats Torstenssen, ordförande i båtklubben Neptun i Luleå.
Båtfritt i Tjuvholmssundet. Inte en båt i sikte i Luleås gamla farled mellan Hamnholmen och Sandön. Dyrare bränslepriser gör att båtturerna blir färre och kortare. Foto: MAGNUS PEHRSsON
Foto: Magnus Pehrsson
Däremot var hamnarna fyllda av båtar.
- Det kan vara så. Jag sitter själv i vår klubbstuga på Kallaxön och det är ganska många båtar här. Fast fram till för en vecka sedan så stämmer din beskrivning och det är klart att de höjda priserna på bensin och diesel gör sitt till, säger Torstensson.
Populär klubbstuga
Neptun är en stor förening med 484 medlemsfamiljer, Mats Torstenssen räknar med tre personer i varje familj. Klubben är således representativ för motorbåtsfolket i Luleå.
- Det kostar ungefär 250 kronor i drivmedel att ta sig till och från vår klubbstuga. Det jag har märkt är att många inte färdas lika långt längre. Att Neptuns klubbstuga är populär märks.
- I anläggningen finns bastu, det är barnvänligt och gratis förutom elen.
Mats Torstenssen tror att höga bensinpriser kan leda till ett uppsving för segelbåten.
- Det kan mycket väl bli så.
Per Erlandsson är verkställande direktör i Ettans båthamn med Granec. Han säljer båtar och hyr ut hamnplatser.
- Vi har inte märkt av någon minskning av båtförsäljningen. Vi säljer båtar som bara den. Där-emot märker vi att vi har många nya båtköpare som inte har varit ute i skärgården tidigare.
Stora båtar säljer bra
Per Erlandsson berättar att de stora båtarna fortfarande säljs bra.
- Många vill ha det bekvämt, inte är det som det var tidigare, och vill ha större båtar och förköper sig kanske.
I Ettans gästhamn har det varit fullt hela sommaren.
- Fast jag vet inte om de som legat där legat en, två eller tre nätter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!