Tjuvholmssundets bro blir fall för domstolen

Finanskrisen puttade byggstarten för den planerade bron över Tjuvholmssundet till 2013. Miljömålet om brobygget rullade dock igång i går med viss ritningsförvirring.

LULEÅ2009-10-20 06:00
Det är Luleå kommun som vill bygga en gång- och cykelbro över sundet. Den ska bli fyra meter bred, men ingen bilist ska släppas över, undantaget brandkår, ambulans och polis.
Det ska bli hinder för privatbilisterna och på bron ska övervakningskameror riktas mot såväl brotrafik som sjötrafik.
Delade meningar
Miljödomstolen, under ledning av rådman Ingemar Selander, inledde på måndagen huvudförhandling i målet där det ska avgöras om Luleå kommun får bygga som planerats eller om domstolen lyssnar på invändningarna från länsstyrelsen och olika intresseorganisationer.
Sjöfartsverket och Fiskeriverket har inget att invända, men det har fritidsbåtorganisationerna och synpunkter har också lämnats av fastighetsägare och kommunens miljönämnd.
Öppningsbar bro
Av Luleå kommuns inledande presentation av projektet framgick att det blir en bro med segelfri höjd på 4 meter, men att en del av bron blir öppningsbar för båtar som kräver högre höjd.
Broöppningens fria bredd bli 9 meter och det anses av båtorganisationerna för knappt för passagerarbåtarna m/s Kungsholm och m/s Laponia, som är 6,41 respektive 6,01 meter breda.
Första rättegångsdagen hade länsstyrelsen flera frågor kring trafiken och pekade på svårigheterna för skepparna att vända och vänta på fri genomfart vid stark vind.
Kommunen svarade att ett signalsystem är planerat och som ska ge lång förvarning. Normalläget för bron ska också var uppfälld klaff under sommarens båtsäsong.
Farhågor kom på skam
Länsstyrelsens farhågor om att bron inte skulle klara en påsegling kom dock på skam då kommunen redovisade att den kommer att klara påsegling av en 470 tons båt.
En del av första förhandlingsdagen kom dock mest att handla om ritningar, vilka ritningar som kommunen lämnat in och vilka som gällde och inte gällde. Den förvirringen kring ritningarna krävde ett extra långt lunchuppehåll, som gav kommunen tid för komplettering.
I dag fortsätter målet med att miljödomstolen besöker platsen för brobygget. Den kommer även att forslas över i båt till Sandön.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om