Tjänstebilarna rullar på

LULEÅ. Alexander Kangas, 31, hämtar ut en ny tjänstebil. En Volvo V 70 flexifuel för drygt 300 000 kronor.- På tjänstebilsmarknaden märks inte nedgången på samma sätt som på privatmarknaden, säger Gunilla Ahlqvist, säljare på Nordiska bil.

Luleå2008-10-04 06:00
Alexander Kangas, Luleå, arbetar som säljare och kör mellan 5 000 och 6 000 mil per år från Skellefteå och norrut.
Han har bytt arbetsgivare och byter också tjänstebil, från en 2007 års Volvo V 70 till en likadan av 2008 års modell.
- Jag vill ha en rymlig och säker bil. Eftersom jag är ganska lång vill jag ha gott om plats och rejäla stolar. Jag skulle nog köra Volvo
V 70 även om jag inte hade tjänstebil, men då kanske det skulle bli en begagnad, säger Alexander Kangas när han hämtar ut sin nya bil i Nordiska bils bilhall i Luleå.
Företagen byter regelbundet
Enligt Gunilla Ahlqvist, bilförsäljare på Nordiska bil, är tjänstebilsmarknaden viktig, speciellt när privatkunderna sviker i ekonomiskt dåliga tider.
- Företagen har sina avskrivningstider och måste ha fräscha bilar. De byter på regelbundna intervaller, säger hon.
Alexander Kangas nya bil kan köras både på bensin och etanol.
Miljöaspekten allt viktigare
- Intresset för miljöbilarna har ökat kraftigt. Det är ofta ett krav från företagskunderna att få köpa miljöbilar. Privatpersoner som köper miljöbilar får miljöbilspremien. För tjänstebilar är förmånsvärdet 20 procent lägre på miljöbilar, säger Gunilla Ahlqvist.
- Det är ju bra både för ekonomin och miljön, säger Alexander Kangas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!