Terminaler slås ut vid lockout mot Transport

Inga norrbottniska företag togs ut i det strejkvarsel som Transport gick ut med i veckan. Men dagen efter kontrade motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, med en lockout.I så fall stängs alla terminaler i Norrbotten.

Luleå2013-04-18 17:31

- Arbetsgivaren slår med stora släggan, säger Ingrid Wälitalo, ombudsman vid Transports avdelning 26 i Norrbotten.

Transports strejkvarsel träder i kraft den 24 april klockan 12. Som en första stridsåtgärd har facket beordrat blockad mot övertid, samt blockad mot nyanställning och inhyrning av personal. Dessutom ska arbetet läggas ner på en mängd arbetsplatser - dock ingen i Norrbotten.

Utestängda
Men Norrbotten ser ut att drabbas ändå om det blir konflikt eftersom Biltrafikens Arbetsgivareförbund har kontrat med en lockout som träder i kraft den 25 april klockan 17.

- Den utestänger de flesta av våra medlemmar från arbetsplatsen, säger Ingrid Wälitalo.

I praktiken skulle en lockout innebära att länets terminaler stängs. I huvudsak handlar det om två stora terminaler i Luleå.

- Och det betyder att det inte finns någonstans för lastbilarna att lasta om. Chaufförerna blir utestängda.

Hur många drabbas av det
i Norrbotten?
- Det är svårt att säga exakt hur det kommer att slå, men visst får det effekter. Åkerierna har svårt att få fram sitt gods. Det kommer slå brett mot alla åkerier. Men även företag och butiker kommer ju drabbas eftersom de inte får sina varor.

I konflikten mellan Transport och BA utsågs i veckan Karl Olof Stenqvist och Anders Tiderman till medlare. De kraftiga stridsåtgärderna ökar pressen på medlarna att finna en lösning.

- För oss är bemanningsfrågan viktigast. Den är på väg att stjälpa en hel bransch, säger Ingrid Wälitalo.

Transportavtalet mellan BA och Transport omfattar sammanlagt 7 124 företag, 37 096 förare och 4 572 terminalarbetare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!