"Teoretiskt missfoster"
På onsdagen presenterade Vägverket vilka hastighetsbegränsningar som ska gälla på länets vägar. Det blir lägre hastighet på 325 mil och länsstyrelsens kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom totalsågar säkningarna. - Det här är ett teoretiskt missfoster, säger han.
Foto:
De hastigheter som införs avviker inte mycket från Vägverkets ursprungsförslag som varit ute på remissrunda. På 325 mil av vägarna i Norrbotten sänks hastigheterna, bara på tolv mil blir det en höjning (se kartorna).
Vägverkets förslag har kritiserats bland annat från länets kommuner och länsstyrelsen.
"Bakläxa"
Länsstyrelsens kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom skräder inte orden i sina omdömen om hastighetssänkningarna.
- Jag har varit i den här branschen i drygt 30 år och aldrig tidigare blivit så förbannad. Det här är ett teoretiskt missfoster som Vägverket kunde ha hanterat på ett mycket bättre sätt för Norrbottens och Västerbottens del. Kritiken från länsstyrelsen i Västerbotten är inne på exakt samma linje. Det blir bakläxa. Man har tillämpat samma schablonformler som i södra Sverige utan att ta hänsyn till att trafikintensiteten på länets vägar är mycket lägre, säger han.
"Marginella effekter"
Det förnekas dock av Per Eriksson, projektledare på Vägverket region norr.
- Vi har tagit hänsyn till många faktorer varav trafikintensiteten är en. Annars hade hastighetesgränserna legat genomgående 10 kilometer i timmen lägre på många av länets vägar. De här sänkningarna får mycket marginella effekter på körtiderna, säger han.
Enligt Per Eriksson beräknas hastighetsförändringarna spara ett människoliv per år i Norrbotten. Sedan tio år tillbaka ligger antalet dödsoffer i den norrbottniska trafiken på 15-20 per år. Dessutom beräknas hastighetssänkningen leda till en minskning av koldioxidutsläppen med 3 600 ton i Norrbotten och Västerbotten.
- Det är en sak vad som står på skyltarna och en annan hur fort bilisterna kör, säger Bo-Erik Ekholm som, precis som Motormännens riksförbund, menar att om Vägverket vill öka trafiksäkerheten så måste mer pengar satsas på vägförbättringar och underhåll.
- Det är en vanlig sammanblandning mellan hastigheterna och vägunderhållet. Det är två olika saker. Vi har sämre vägstandard här i norr. Men det är regeringen som bestämmer våra anslag. Arbetet med hastigheterna syftar till att ge ett logisk och självförklarande hastighetssystem till gagn för trafiksäkerhet och miljö, säger Per Eriksson.
"Ett hinder för tillväxt"
- Äh, det är Vägverket region norr och vägdirektör Lena Dahlgren som totalt har misslyckats med att slåss för anslag till regionen. I stället sänker man hastigheterna på vägnätet som är kittet mellan orterna i Norrbotten. Det här är ett hinder för tillväxt och näringslivsutveckling, slår Bo-Erik Ekholm fast.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!