Telia satsar: rekryterar 57 nya till Luleå

Telia rekryterar 57 nya medarbetare till Kundservice i Luleå. Bakgrunden är missnöjet kring de långa väntetiderna till bredbandssupporten.- Det har funnits irritation, säger Jan Sträng, chef för Kundservice.

Foto:

Luleå2012-03-06 10:51

NSD har vid tidigare tillfällen uppmärksammat missnöjet bland Telias mobilkunder, eftersom 3G-nätet är så överbelastat.

Men när Sveriges största telekomoperatör nu satsar på förbättrad service till kunderna gäller det i-n-t-e mobila tjänster.

I stället rekryterar Telia 220 personer som ska arbeta med försäljning och teknisk support för bredbandskunderna - fast bredband, telefoni och tv-tjänster.

Berörda orter är Göteborg, Norrköping, Karlstad, Sundsvall - och Luleå.

- Vi har haft för långa telefonköer och inte kunnat ge tillräckligt bra support, framförallt under hösten. Och nu när vi har lyckats sälja så bra, behöver vi fler personer vid Kundservice, säger Jan Sträng, chef för på Telia Bredbandstjänster.

Hur länge ska kunderna behöva vänta i telefon för Teliasupport?
- Det beror på ärendet. Köpa och beställa tjänster ska gå fort, support kan ta längre tid. Vi har interna gränser men du får inga såna siffror av mig.

Ökar mest i Luleå
För verksamheten i Luleå - där Telia redan har 500 anställda - innebär satsningen en förstärkning med 57 medarbetare på Kundservice. Målet är att samtliga ska vara på plats i slutet av maj 2012.

- Det är i Luleå och Sundsvall vi ökar mest på personalsidan.

De är bäst i Luleå, alltså?
- Haha, jag får resten av landet på mig om jag säger det. Jag har goda erfarenheter av gänget i Luleå. Det vill vi bygga vidare på.

Vilka blir anställningsformerna?
- Det blir provanställningar först men vi rekryterar för att ha dem kvar.

Vilken kompetens och utbildning eftersöks?
- Det absolut viktigaste är inställning och fokus på kunden, säger Jan Sträng, Telia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om