Vårens största premiär är dubbel. Kaos i kulissen är två farser samtidigt: en på scenen, och en bakom. Pjäsen utspelar sig i 1970-talets Norrbotten och första akten börjar kvällen före premiären av farsen Sardiner och snedsprång. Om det är genrep eller teknisk repetition råder det delade meningar om. Varje skådespelare har alltså två roller, både en karaktär - och karaktärens karaktär.
Regissören Frej Lindqvist beskriver pjäsen som den ultimata förnedringen för en farsaktör. Dagligen ställer de inblandade sig frågan om farsen ens kommer gå att genomföra.
- Vissa dagar går vi hem och slår huvudet i väggen. Vem var idioten som kom på att vi skulle spela det här? säger Frej Lindqvist.
För tredje gången har Norrbottensteatern ett samarbete med Teaterhögskolan i Luleå. I vår kommer åtta elever framföra en pjäs med ett 30-tal roller. Pjäsen heter Apatiska för nybörjare och regisseras av Dag Norgård.
Den ställer flertalet frågor gällande insjuknandet av flyktingbarn under mitten av 00-talet. Varför blev de apatiska? Vad hände med dem sedan? Hur kunde ett rykte om att barnen fejkade sjukdom bli taget som en sanning?
För de allra yngsta väntar premiären av Mullis och Blixten. Manusförfattare och regissör är Linda Wincent.
Tillsammans med Linda Birgersson framför hon föreställningen, som bland annat handlar om att skilja på ditt och mitt.
Frej Lindqvist är inte bara regissör. Han har även spelat mycket teater och är dessutom manusförfattare. Med sina 75 år har han ett långt teaterliv att berätta om, vilket han gör i slutet av januari i ett scensamtal.
- Samtalet har inget tema, jag låter stämningen bestämma. Jag slänger upp lite bollar i luften och ser vad som verkar intressant för publiken, säger han.
I mars blir det gästspel av och med Charlotte Lindmark i pjäsen Hope. Mia Westin har regisserat den hoppande monologen som är tänkt att roa publiken, få dem att våndas - och ge dem en inblick i olika hoppstilar.