Tågtrafiken kommer i gång - sent omsider

Den 18 juni ska Norrtåg komma i gång med passagerartrafiken mellan Luleå och Kiruna - ett halvår senare än planerat.
- Det känns mycket bra att få starta den 18 juni, säger Katarina Persson, vd på Botniatåg, operatör för Norrtåg.

Foto:

LULEÅ2012-06-14 22:00

Som NSD tidigare har berättat har Norrtågs planerade satsning i Norrbotten drabbats av kraftiga förseningar - milt uttryckt. Enligt planerna skulle trafiken ha kommit i gång i december. Sprillans nya och bekväma tåg skulle komplettera den befintliga tågtrafiken med två dubbelturer per dag mellan Umeå och Luleå och två dubbelturer per dag mellan Luleå och Kiruna (under delar av året skulle turerna till Kiruna förlängas till Narvik).

Norrtågs trafik skulle bland annat underlätta sjukresorna från Kiruna till Gällivare och Sunderbyn. Det skulle också göra det möjligt att arbetspendla mellan Luleå och Umeå samt Luleå och Malmfälten. Även för turismen i Norrbotten sågs tågsatsningen som mycket positiv.

Men inte ett enda tåg med passagerare har körts ännu. Orsaken är problem med signalsystemet. De nya högmoderna tågen är försedda med det nya europeiska standardsystemet ERTMS medan det norrbottniska bannätet arbetar med det gamla ATC-systemet. Avläsningen av spårsignalerna är för känslig och det kan leda till att tåget stannar fast det inte finns något hinder på banan och ju kallare det är desto mer frekvent är problemet.

Trots att trafiken nu drar i gång är problemen fortfarande inte lösta, enligt Katarina Persson.

- Vi vill verkligen komma igång med trafiken och erbjuder därför resenärerna i Norrbotten en utökad dagtågtrafik trots att den blir i begränsad omfattning initialt. Det tekniska problem som finns mellan bana och de nya tågen Coradia Nordic X62 är det som begränsar oss i dagsläget, men alla parter jobbar för fullt med att lösa problemet så snart som möjligt så att vi kan köra den trafik vi planerat, säger hon.

På grund av att de tekniska problemen ännu inte är lösta börjar man försiktigt.

- Initialt kommer vi att köra en tur i vardera riktning mellan Luleå-Kiruna på vardagar måndag-fredag, om allt går enligt planerna kommer vi att utöka trafiken under hösten till de planerade tre turerna på vardagar och även helgtrafik säger Katarina Persson.

Norrtåg ägs gemensamt av länstrafikbolagen i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland. För finansieringen står de fyra länens landsting och staten.

Fakta Norrtåg

Norrtåg ägs av länstrafikbolagen i de fyra nordligaste länen. Norrtåg är beställare av interregional persontrafik på sammanlagt 150 mil järnväg i Norrland. Operatör är Botniatåg.

Tågen ska trafikera hela Norrland, men till att börja med sträckorna Sundsvall - Umeå på nya Botniabanan, Umeå - Luleå och utvecklad trafik på Sundsvall-Östersund - Storlien samt Luleå-Kiruna (och även periodvis Narvik).

Den 1 december 2011 skulle trafiken ha varit i full gång. Man räknar med 2,5 - 3 miljoner resor per år.

Norrtåg har köpt in 14 tåg, tolv av dem är toppmoderna pendeltågsätt av märket Coradia Nordic X 62, tillverkade av franska Alstom. De har en topphastighet av 180 km/h, är handikappanpassade, har två handikapptoaletter vardera, är försedda med bistro, har tillgång till fri internetuppkoppling och ger resenärerna möjlighet att ta med cyklar och skidor.

Källa: Norrtåg

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om